Jag inreder övervåningen på ett 1.5-planshus. Enligt ritning skall takstolarna påsalas med en stående 95x45 för att få tillräcklig isolering. Sedan plast och slutligen gles och gips i vanlig ordning.

Jag fick en idé att om man istället för 95x45 salar på en 45x45 längs med takstolarna och sedan lägger plast. Efter detta lägger man 70x45 vinkelrätt mot takstolarna mellan vilka man lägger ytterligare isolering (45mm) i samband med att man skruvar gipset direkt i 70x45. Detta skulle alltså spara både arbete material och takhöjd.

Jag fick tips av en snickare för ett tag sedan om att lägga plasten 45mm in i konstruktionen för att möjliggöra eldragning utan att behöva göra hål i plasten. Detta var enligt honom vedertaget och skulle alltså vara en positiv följd av att göra som ovan.

Vilka negativa konsekvenser finns det?

Jag kan då inte se något negativt med detta, endast de positiva saker du själv tagit upp!

Kanske någon annan finner något negativt?

• Gilla
Cazzzz
  • Laddar…
Problemet är regelavståndet. Gips i tak behöver cc 30 cm, snedtak klarar sig kanske med cc 40 cm, dvs det är bara väggar som klarar sig på cc 60 cm.

Så det är bara att regla tätare, vilket dock ger lite merarbete med att skära isolering... Tar man cc 30 cm så blir det enklast iom att det bara är att klyva isolerskivorna på mitten. Det gäller bara att vara noggrann i isoleringsskärandet så inga glipor uppstår.

Om du har 45 mm isolering och sedan plasten , hur mycket isolering har du därefter mot taket..
taksto...jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eti..

Tack för bra svar!

@etiol: Jag antar att du menar att det finns en risk att daggpunkten hamnar innanför plasten? Jag kommer att ha 145 + 45 utanför plasten och 45 innanför. Finns det någon beräkningsmodell eller tumregel?

Tumregeln är att plasten inte ska vara mer än 1/3 in i väggen, inifrån sett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.