B
Baskavoda: Då ska jag höra med beijer vad de kan ordna fram åt mig.. Tack för tipset
2 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Mycket snyggt. Det skulle vara jätteroligt med en projekttråd över bygget. Så jag kan härmas när jag bygger nästa hus! :)
74 svar · 46,4k läst
·
T
tank77: Jaupp, det måste vara cementbaserat, vanligt fix funkar bra. Eller detta: [bild]
6 svar · 3,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nope. Sedan friggebodsritningen har jag inte haft tid att sketchup'a mer än absolut det nödvändigaste. :o
9 svar · 3,1k läst
T
tank77: TS har övergett tråden? Har han fastnat i flytet månne tro:p
23 svar · 7,0k läst
O
oceanis: Det finns att spara, men så märkligt är det ju trots allt inte om man tänker på att euron stod i 11,40 kr för 4 år sedan. Då var inte skillnaden så stor och det är ju svårt för tyskarna att ändra priset bara för att kronan går upp. Så en stor skillnad ligger i kursändringen. Det jag däremot förundras över är frakten, tar mycket delar till mina engelska bilar direkt från
4 svar · 2,1k läst
·
J
jtl: Takstolarna bör vara självbärande. Bärande väggar finns normalt mot ett bjälklag mellan två våningsplan. Är du det minsta osäker så ta dit en byggnadsingenjör som kan titta på det. Om väggen är bärande så kräver ingreppet ett bygglov.
1 svar · 1,4k läst
J
jnel: Hej, Har en grovhall i form av en tillbyggnad på mitt hus, tänkte renovera detta utrymme då det är ganska sjaskigt. Kommer få elen omdragen, isolera om innerväggen invändigt osv. Men taket, hur hade ni gjort. Det är inte luftat idag, hade ni skapat en luftspalt mellan sponten och isoleringen (som brukligt idag)? Isåfall hur hade ni gjort det? Den vänstra väggen är ju den gamla
0 svar · 1,3k läst
·
Pilla58
Pilla58: I priset vi fått ingår även vatten och avloppsbyte från gatan in till huset (2 x 30 m) så det är svårt att jämföra. Vi kommer få en specificering när jobbet är färdigt eftersom vi har rätt till ROT-avdrag för just va-jobbet.
11 svar · 7,4k läst
·
magnusmo
magnusmo: Här är närbild pa väggen så du kan se strukturen. Det gula är resultatet av slarvigt underarbete =/ Har inte tvättat bort tapetklistret nog noggrant och sedan för tunn grundering. Har tyvärr ingen ny bild av "spacklade" väggar [bild]
5 svar · 2,1k läst
·
M
markling: Lyfter din gamla tråd, Har också blivit med ett Jago växthus 5 kvm. Ligger i förrådet och väntar på att tjälen ska marken. Hur förankrade du de i marken ? Några andra bra tips ? //Christian
2 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ja en träskruv klarar en tyngre hylla. Eller ett köksskåp eller en 80 tums plattTV. Försök om möjligt använda 5-6mm skruv, då sitter det som berget.
8 svar · 26,3k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Klicka på länken i inlägg 8, så klarnar det.
12 svar · 72,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag hyrde på ramirent, eller vad det nu var för ställe, för typ 80:-/dygn. Bauhaus har ju rena rövarpriserna på sina uthyresgrejer. :thumbdown:
31 svar · 15,1k läst
·
D
Davidw: Hej. Ska bygga ett uthus och carport på plint, eller ja åtminstone utan platta, funderar på även på betongplattor att lägga bjälklaget på. Grejen är att underlaget nu är packat 0-40, och det tar man sig väl inte ner i hur lätt som helst, och ej heller utan att förstöra stödet för plintarna när de sänks ner? Hade kunnat lagt allt på trädgårdsplattor (ja inte carporten) om det
0 svar · 889 läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ja det är troligen det enklaste...även att kortla/krysskolva samtidigt......
1 svar · 2,7k läst
E
etiol: Nej , men det här fixat du lätt .. tryck inte för hårt bara, utan låt verktyget jobba Lycka till. Vänligen Eti..
10 svar · 1,5k läst
Ingenjören
Ingenjören: Eftersom det är ovanligt att ett betongbjälklag på 250-300mm sjunker 60mm för bara egentyngd och bostadslast funderar jag på om det kanske är byggt i dålig betongkvalitet, sk sparbetong eller krigsbetong med mycket ballast och lite cement... Att lägga en balk under ett fribärande bjälklag innebär att man får överkantsmoment i plattan över balken och om plattan inte innehåller
4 svar · 1,9k läst
raveper
raveper: Har hört att gamla innerdörrar är bra som sängbottnar. De är både lätta och hårda. Själv tänkte jag bygga överslaf med ribbotten eller så letar jag upp en billig barnsäng med madrass på blocket och får då allt man behöver för en 5hundring
10 svar · 16,5k läst
K
kamy: Det låter vettigt. Kommer nog köra på det. Måste mäta lite bara så att hela konstruktionen får plats under dörren. Om jag har sett rätt så har takplåt av typ tp20 åsar på 35mm bredd. Då borde en vanlig 34mm trallbräda funka som regel. Kanske lite vingligt under själva byggandet, men finns det andra nackdelar? Jag tror att tyngden kommer räcka mer än väl för att hålla det hela
4 svar · 2,3k läst
·
K
kuse: Förlåt för väckelsen av en gammal tråd :) Detta var precis vad jag letat efter. vojma vad kallas sådan plåt som du beskriver? Sedan undrar jag hur blir det med fästning av locken efter att man kapat dessa? Kommer det existerande cc 60 måttet mellan spik-reglarna räcka? Om det nu blir att man kapar ett lock precis under en spik regel så kommer ju nästa infästning först 60 cm ner,
5 svar · 11,1k läst
J
jtl: [citat] Kanon! Bilder är alltid trevligt ;)
4 svar · 3,1k läst
V
vectrex: Har faktiskt inget bra att säga förutom att man med en elektrisk kap/ger tar bort detta problem eftersom man med enkelhet kan såga av 1mm eller mindre på en list, det går inte med en manuell såg!
1 svar · 3,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag skulle kolla med en konstruktör ang detta....men gissar på genomgående infästning om det inte går att göra någon konsol nedåt också.....
1 svar · 3,9k läst
V
vectrex: Om du med konsekvenser menar fukten i sig så är det inga som helst problem, det torkar ur. Konsekvenserna blir ju nu när du lägger spånet, det kommer bara ligga an de nya reglarna och då är dom ju meningslösa. Låt dom torka så länge du kan och klyv ner dom till rätt höjd innan du monterar dom. Finns inte så mycket annat att göra som jag ser det. Tror inte du kan få tag på
8 svar · 1,9k läst
B
bozze4evigt: Har en undring.. ska bygga en slits eller låda i taket, ca 45 bred ut från vägg och 8-10cm hög ner från tak. I taket idag är de gipsplank och spikläkt sitter ej på de måtten där jag ska regla i taket tänkte sätta en 28x70 gles men räcker det att skruva sen cc30 i gipsplank och sättlim? Vill ju inte att de ska ramla ner. eller har ni någon bra lösning?
0 svar · 3,8k läst
E
etiol: hej igen ... [bild] Gräv ut till första steget , fyll på med 15- 20 stenkross packa ordentligt , lägg dit första blocksteget...och så gör du samma igen, med stenkrossen.. och glöm inte att räkna ut steghöjden så det stämmer när du kommer upp... Så här skulle jag gjort.. Vänligen Eti..
1 svar · 5,0k läst
·
E
etiol: Hej .. För att göra dräneringen rätt så måste allt bort, hela denna delen är påbyggt, .. Jag förmodar att det sitter ett tak över altandelen.. [bild] Staga som bilden visar och riv bort allt annat så att grävaren kommer åt.. väggen på gaveln kan du ha kvar, likaså balken under, den bör grävaren kunna rädda. Här är ändå så mycket som måste göras om när golvet sen skall
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.