2 079 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ventilation Förråd 15m2
Hej byggahus!
Vihar under sommaren byggt ett förråd/friggebod (15m2) där jag skall ha en arbetsbänk, och förvaring. Tanken är att det skall vara minst frostfritt, ev lite mer än så (inte bestämt än).
Förrådet är typ 3x 4,70 utvändigt. Med sluttande tak. Dörr på långsida och fönster på kortsida.
Kommer inte riktigt självklart fram det
Väggarna är 70+45 om jag minns rätt 
hur skall jag tänka runt ventilation? En vid golv, och en vid tak? var är bästa placering? så långt från fönster/dörr som möjligt? Sätta den i den höga delen av förrådet invändigt?
Vad för ventilation behöver jag, dvs material ?
tacksam för svar
Vihar under sommaren byggt ett förråd/friggebod (15m2) där jag skall ha en arbetsbänk, och förvaring. Tanken är att det skall vara minst frostfritt, ev lite mer än så (inte bestämt än).
Förrådet är typ 3x 4,70 utvändigt. Med sluttande tak. Dörr på långsida och fönster på kortsida.
Kommer inte riktigt självklart fram det
hur skall jag tänka runt ventilation? En vid golv, och en vid tak? var är bästa placering? så långt från fönster/dörr som möjligt? Sätta den i den höga delen av förrådet invändigt?
Vad för ventilation behöver jag, dvs material ?
tacksam för svar
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det torde väl räcka med en ventilationskanal i resp nock (eller höga sidan om du har pulpetttak ?
Nere vid golvet ger nog bara drag och kalla golv...
/K
Nere vid golvet ger nog bara drag och kalla golv...
/K
Dubbla uppe kommer inte att fungera. Att bara sätta en är dumsnålt. Sätt en uppe och en nere så kommer det att bli bra, golvet kommer inte bli speciellt kallt av det och dessutom springer du väl inte barfota i förrådet under den kalla delen av året?
Klicka här för att svara