6 676 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Fästa syll i betongplatta
Trycket expanderbulten ger på betongen borde bero på bultens och hålets dimension.
Huruvida det trycket är för mycket torde bero på borrhålets placering, betongens hållfasthet och armering. Borde väl gå bra att borra i syllens mitt?
Huruvida det trycket är för mycket torde bero på borrhålets placering, betongens hållfasthet och armering. Borde väl gå bra att borra i syllens mitt?
Vad har du för dimension på syllen och vilken storlek på expandern har du tänkt använda?
Jag körde 8mm mitt i syllen som var 170mm och det fungerade utmärkt. Du kan ju alltid flytta in expandern lite om du är osäker, bör inte påverka något i hållfastheten.
Jag körde 8mm mitt i syllen som var 170mm och det fungerade utmärkt. Du kan ju alltid flytta in expandern lite om du är osäker, bör inte påverka något i hållfastheten.
Min syll är 145 mm och ska placeras så att ca 2 cm hamnar utanför betongkanten. Har köpt både 8 mm och 10 mm expanderbultar eftersom jag inte kunde bestämma mig i affären :-DMUSS skrev:
Så din bult hamnade 8-9 cm in från kanten? Hur lång bult hade du? Mina är på 120 mm och ska ner 60 mm i plattan.
Snål som man är stal jag expanderna från jobbet, var väl ca 90mm. Men jag försänkte dem ca 10mm med en 25mm träborr. Så ca 45-50mm bör sitta i plattan.Fredric1 skrev:
Jag ser ingen anledning att använda 10mm om du har 8mm, snickare använder ju mycket spikplugg, men det kanske någon med bättre kunskaper inom betong och hållfasthet får svara på.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Hilti må vara dyra, men de har bra data på alla sina produkter.
Exempel på M10, det går säkert att jämföra med dina M10-expander om du inte kan hitta någonting på tillverkarens hemsida.
http://www.hilti.se/holse/page/modu...jsf?lang=sv&nodeId=-540663&selProdOid=1323561
Exempel på M10, det går säkert att jämföra med dina M10-expander om du inte kan hitta någonting på tillverkarens hemsida.
http://www.hilti.se/holse/page/modu...jsf?lang=sv&nodeId=-540663&selProdOid=1323561
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Varför använder ni inte expanderspik?
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden