Ska fästa syllen med expanderbult och tänker borra genom syllen ner i betongen. Min fråga är hur nära betongplattans kant kan jag borra utan att riskera att plattan spricker.
Trevlig helg!

J
Trycket expanderbulten ger på betongen borde bero på bultens och hålets dimension.
Huruvida det trycket är för mycket torde bero på borrhålets placering, betongens hållfasthet och armering. Borde väl gå bra att borra i syllens mitt?

Vad har du för dimension på syllen och vilken storlek på expandern har du tänkt använda?

Jag körde 8mm mitt i syllen som var 170mm och det fungerade utmärkt. Du kan ju alltid flytta in expandern lite om du är osäker, bör inte påverka något i hållfastheten.

MUSS skrev:
Vad har du för dimension på syllen och vilken storlek på expandern har du tänkt använda? .
Min syll är 145 mm och ska placeras så att ca 2 cm hamnar utanför betongkanten. Har köpt både 8 mm och 10 mm expanderbultar eftersom jag inte kunde bestämma mig i affären :-D

Så din bult hamnade 8-9 cm in från kanten? Hur lång bult hade du? Mina är på 120 mm och ska ner 60 mm i plattan.

Fredric1 skrev:
Min syll är 145 mm och ska placeras så att ca 2 cm hamnar utanför betongkanten. Har köpt både 8 mm och 10 mm expanderbultar eftersom jag inte kunde bestämma mig i affären :-D

Så din bult hamnade 8-9 cm in från kanten? Hur lång bult hade du? Mina är på 120 mm och ska ner 60 mm i plattan.
Snål som man är stal jag expanderna från jobbet, var väl ca 90mm. Men jag försänkte dem ca 10mm med en 25mm träborr. Så ca 45-50mm bör sitta i plattan.

Jag ser ingen anledning att använda 10mm om du har 8mm, snickare använder ju mycket spikplugg, men det kanske någon med bättre kunskaper inom betong och hållfasthet får svara på.

Varför använder ni inte expanderspik?

Protte

prototypen skrev:
Varför använder ni inte expanderspik?
Jag är typen som både är oerfaren samt gillar att ha möjlighet att göra om saker som blir fel och visst är det så att det är enklare att lossa en syll som är fäst med bult än om den är fäst med expanderspik?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.