Har lite funderingar kring isolera en gammal hederlig spegeldörr genom att bygga på med isolering på insidan av den.

Har ett par sådana dörrar som jag vill göra så med. Dels en ner i källaren och dels en i garaget.

Vad tror ni om det? Jag fick iden när jag insåg att vår ytterdörr av nytt och lyxigt märke var extra tjocka med en extra "utbyggnad" som gick innanför själva djupet på den del av dörren som går i karmen, så att säga.

Det kommer säkert att bli snyggt!

Om det håller.
Är dörrarna utsatta för regn? I så fall kanske de gamla skarvarna med kallim ger med sig.
Men under en veranda, farstukvist eller liknande, varför inte?
Då är det väl bara att prova? Sala på dörren 50 mm, in med frigolit och så en plywoodskiva.

Det kan ju inte bli värre än att det slår sig eller ramlar isär :)

Men jag har aldrig sett det IRL

Har gjort det på mina gamla pardörrar. Dem var ytterdörrar även innan men bara massivt trä. Reglade upp med 45x45mm mdd gullfiber och täckte med tunn plywood.

Tänk på att hålla nere vikten.

• Gilla
AnnikaF och 1 till
  • Laddar…
Gjorde så i pannrummet, reglade upp la i cellplast, täckte sedan med plywood. Har fungerat bra i ett par år hittills.

Låter fint det, som vanligt är man inte först med en god idé :)

Väta är det som oroar mig mest. Inte ens vår dörr från allmogesnickerier håller måttet på den punkten trots att den sitter under tak. Men när det regnar blir den alltid blöt ändå pga vindförhållandena och att taket sitter över ett fönster över dörren. Får se om det kan bli bättre på garaget, källardörren ligger i lä.

JKrister skrev:
Har gjort det på mina gamla pardörrar. Dem var ytterdörrar även innan men bara massivt trä. Reglade upp med 45x45mm mdd gullfiber och täckte med tunn plywood.

Tänk på att hålla nere vikten.
Har du någon bild på hur det blev?

Nja lite dåligt med bilder.
Färg borde skydda så det räcker

JKrister skrev:
Nja lite dåligt med bilder.
Färg borde skydda så det räcker
äh synd. För jag är inte riktigt med på hur man skall göra. Jag är helt inne på Thomasx linje då kvaliteten på mina gamla dörrar är riktigt bra. Men de isolerar ju som en papperstidning ... :)

Jugend skrev:
äh synd. För jag är inte riktigt med på hur man skall göra. Jag är helt inne på Thomasx linje då kvaliteten på mina gamla dörrar är riktigt bra. Men de isolerar ju som en papperstidning ... :)
Bygg en ram och sätt på insidan av dörren (förutsatt att den öppnar utåt). Lägg i isoleringe och på med en skiva. Måla.

Det man ska tänka på är att ha tillräcklig marginal mot karmen så att dörren går att öppna och stänga :)

Jag byggde mig en egen ytterdörr. Ramverk i fin furu, cellplast, plywood på båda sidor för att sen klä utsidan med liggande svartbetsad breda ek tiljor som jag hellimmade på plywooden.
Fenomenet som uppstod var att när jag limmade eken gjorde det att dörren drog sig som ett u och slöt inte tätt mot karmen. Blev förbannad och högg yxan i dörren och sen till tippen med skräpet ! 😂

• Gilla
NillaS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.