En intressant grej vi har i källaren i ett rum just nu...

Det hörs tydliga och ganska höga knäppningar i taket i vår tillbyggda källardel. Minns ej om det var så även under den varma årstiden men helt klart knäpper det nu. Det låter lite överallt ifrån, inte koncentrerat till någon enstaka plats.

Vi har golvvärme i rummet ovanför, men det hörs ingenting däruppe, så jag tror inte det är de rören som låter.

Mellanbjälklaget är träreglar mot stålbjälke i mitten, isolerat o klätt med gips i källartaket.

Källaren är uppvärmd men inte boyta, så rummet håller ca 15 grader, värms med element.

Kan det vara tempskillnaden som på något sätt orsakar spänningar i gipslagret o det är det som knäpper?

Då rummet är biarea är det inget vi stör oss jättemycket på, men det vore kul att veta vad det är som orsakar det.

Tack på förhand

Det är säkert varmvattenrören, även om det inte hörs i våningen över.
Rören ligger väl under någon golvkonstruktion som dämpar ljudet uppåt.

Kolla där rör går genom lite trånga hål i bjälklagskonstruktionen.

Mnjaa... Ovanpå rören (som ligger i spårat spån) finns golvgips, foam o en 15mm lamellparkett.

Under spårade spånet finns ett lager spån till, bjälkar o isolering 220, o sen gipslagret.

Jag har mkt svårt att tro att det skulle låta så kraftigt neråt, o inget alls uppåt , om det var rören. Men jag ska spetsa öronen lite extra ikväll.

Husbock?? I så fall har vi angrepp överallt i nya tillbyggnaden men inget i gamla delen bredvid... o bockarna är antigen miljontals, eller flyttar sig obegripligt snabbt i taket...:)

Frågade f ö vår golvvärmekille när han var här. Han lyssnade o sa "jag har faktiskt ... ingen aning" (det var inte han som lade just denna slinga)

Ingen som varit med om något liknande?

Ingen som varit med om något liknande?
Inte hemma men på jobbet.
Där gick värmeledningsrör längs ytterväggarna, och på vinterhalvåret knäppte det en del.
Det var värmeledningsrören som gick trögt genom någon passage in till chefens rum.
Han klagade aldrig, men mig störde det en del när rören expanderade och krympte på längden.
Det var helt klart rören som gick mellan värmeelementen som skapade ljudet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.