Tjena
Jag skulle behöva styva upp en vägg som idag har 60cc till 30cc för badrum.
Idag är det dubbla reglar med 2 cm luft mellan. Det är grannens vägg och min, radhus. Antar att luften är viktig för att hindra ljud att fortplantera sig?
På reglarna sitter idag spånskiva och dubbelgips. Enligt badrumsreglerna måste allt ner och reglarna skall vara på 30cc. Är det bara sätta en regel mellan varje och skråskruva i golv o tak? Tänkte sedan köra plywood ist för spån för extra styvhet, sedan en vanlig gips och sist en våtrumsgips. Sätter skivorna så skarvarna hamnar omlott mellan varje lager. Är detta rätt tänkt? Overkill? Finns smartare lösningar?
Ha en fin dag.
Jag skulle behöva styva upp en vägg som idag har 60cc till 30cc för badrum.
Idag är det dubbla reglar med 2 cm luft mellan. Det är grannens vägg och min, radhus. Antar att luften är viktig för att hindra ljud att fortplantera sig?
På reglarna sitter idag spånskiva och dubbelgips. Enligt badrumsreglerna måste allt ner och reglarna skall vara på 30cc. Är det bara sätta en regel mellan varje och skråskruva i golv o tak? Tänkte sedan köra plywood ist för spån för extra styvhet, sedan en vanlig gips och sist en våtrumsgips. Sätter skivorna så skarvarna hamnar omlott mellan varje lager. Är detta rätt tänkt? Overkill? Finns smartare lösningar?
Ha en fin dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Bilden hamnade upp och ner men ni ser. Dubbla reglar med luft mellan. Reglarna går även vidare ner i golvet till nedervåningen och vidare upp på vinden. D3 extra jag ska sätta dit kommer givetvis bara gå från golv till tak.
Stefan - Jag är för trög tror jag för jag förstod inte. Förklara gärna om du orkar. Jag inser ju nu när jag kollar att det inte finns något golv eller tak att skråskruva i.. hepp.. vad gör man då? Någon slags balkskor? Tänkte använda 45x70.
Hama65 - Tänkte att dubbelgips behövs för styrseln? Kan jag skippa det med plywood? Är plywood mkt bättre än osb förresten?
Hama65 - Tänkte att dubbelgips behövs för styrseln? Kan jag skippa det med plywood? Är plywood mkt bättre än osb förresten?
15mm konstruktionsplyfa är mycke styvare/bättre än OSB. Läspå om "Våtrumsvägg 2012".
Tror Stefan N tänker såhär:
Mot golvet
Mot taket
Tror Stefan N tänker såhär:
Mot golvet
Logga in
Skapa konto
Mot taket
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Dubbelgips mot grannen är för att minska risken för brandspridning.
Ok. Nu fattar jag. Jag hade tänkt att sätta några reglar på tvären mellan de stående även mitt på väggen.
En svårighet dock.. både vid golv och tak finns inget att skruva i. Reglarna verkar konstigt nog vara skruvade igenom dubbelgips in i golvbjälken. Se bild. Väggen är grannens gipsskiva ni ser så jag är nästan inne hos dem
Skulle här iofs kunna sätta vinkeljärn från golvbjälken till framsidan av de nya reglarna?
En svårighet dock.. både vid golv och tak finns inget att skruva i. Reglarna verkar konstigt nog vara skruvade igenom dubbelgips in i golvbjälken. Se bild. Väggen är grannens gipsskiva ni ser så jag är nästan inne hos dem
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara