Alfredo
Alfredo: [citat] Knappast... ;) Jag skulle nöja mig med en "tuss" isolering (typ Gullfiber) i ändan på röret. Är man riktigt orolig för att vatten ska börja rinna snett uppåt i röret så kanske en cm silikonpropp allra ytterst. Den går ju åtminstone med lite god vilja att karva bort om man behöver byta kabel. Fyller man röret med fogskum eller epoxy känns det lite som om man fördärvar
8 svar · 4,0k läst
G
Gabbe1: Luftspaltens vara eller icke vara beror som sagt mycket på viken färg ni väljer att måla med. En "öppen" slamfärg kräver ingen luftspalt, men en tät akrylatfärg kan många ggr behöva en luftspalt bakom panelen.
5 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag spinner vidare OT och stämmer in i kören som regerat på hur hårt gammalt virke kan vara. Jag skulle i mitt förra hus (byggt -49) bygga på takfoten vid en tilläggsisolering. När jag försökte dra 6x160mm skruv i de befintliga tassarna/takstolarna så klarade inte bitsen (Torx T25) av detta, de gick av. Det är första och enda gången jag vart med om att bitsen inte klarar att
8 svar · 9,1k läst
·
M
Macarus: Att blanda i glasull i bruket till en murstock var ju bra konstigt. Glasull är ju inte tillåtet att använda som isolering runt murstocken just eftersom det inte tål hög värme (ska vara stenull). Att då blanda det direkt i bruket blir nog ingen sotare särskilt imponerad av... Tillbaka till TS fråga. Den gyllene regeln för all putsning är att aldrig sätta ett starkare bruk ovan på ett
7 svar · 2,3k läst
MaZtoR
MaZtoR: Hittade en annan tråd. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/216379-svartprickig-frigolit.html
2 svar · 2,3k läst
D
Dracule: Aj då, det lät inte kul att ert staket böjdes trots plintar! Jag vet inte riktigt om vi ska "chansa" och slå ner armeringsjärn. Problemet är ju inte bara att det är mycket jobb att ta bort det gamla och gräva ner plintar. Vårt staket går ju lite upp och ner i vågor. Där stolparna sitter är det 3 stenar högt, annars är det ju bara en sten högt. Så det blir kanske till att bygga
2 svar · 2,5k läst
·
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Var det inkl leverans i offerten? En kranbil med chaufför ska ju också ha mat på bordet
34 svar · 39,4k läst
C
carlbanan: Skulle det inte va snyggt med panel på halva väggen som följer trappans vinkel. Kan ju vara lite beroende av vad som finns i hallen nere också. Jag tycker det är snyggt med bröstpanel i gamla hus.
5 svar · 3,4k läst
·
J
JanneL: Kör igång så du får semester!
17 svar · 4,3k läst
·
J
JOW: Man kan ju borra ett hål genom bjälken och hänga upp ett stort schackel, eller liknande. Då förlitar man sig inte på gängan i hålet utan på stålet i skruven i schacklet.
7 svar · 7,7k läst
·
R
rillonet: Tack för era svar. Ja, det är ju inte otänkbart att brädorna blivit lite fuktiga när de legat och att sedan kan uppstå problem med tätt tak. Trist är det i alla fall. Nu har jag penslat på Mögel fri-medel och hoppas innerligen att det hjälper. Tänkte stryka på en gång till - någon som har tips på bra medel?
3 svar · 12,6k läst
A
AxxChild: Detta ska bli intressant att se hur dom får ihop :popcorn:
12 svar · 3,3k läst
·
C
Carla: Kör med gipsputs, enkelt att jobba med och det blir väldigt snyggt, knauf danogips Rotband fungerar väldigt bra och är mycket billigare än wber gypsum.
8 svar · 5,4k läst
·
magda136
magda136: [bild] Så här blev det: vänstersidan monterat i regeln, högersidan endast i skivan. 6st 6/50mm träskruv. TVn väger 7,5kg. Det kommer att hålla. Länge.
37 svar · 44,3k läst
·
A
Arne999: jo så är det ju att sotarn måste godkänna allt men det kan ju ändå vara så att det är en kass skorsten som man gett lite konstgjord andning på om man säger så. JAg kommer inte betala massa pengar för att låta någon glitgjuta eftersom man som du säger kan göra det själv. Det är dock ett jäkla meck ändå så jag vill ju inte göra något som sedan ändå behöver rivas ner. Att
2 svar · 2,1k läst
A
Arne999: Ok mening ja nu inte vill sätta överhets väggen...vad då göra??spackla vanligt först ,sedan pappremsa å så spackel igen? Litenspricka efter 5år vilket ändå är övermålningsintervallet så det kan jag leva med
2 svar · 2,5k läst
·
N
Nybyggarn: Vi penslade tjära blandat med linolja på vår, vet egentligen inte om det behövs men det var enkelt och kostade inte mycket. Luktar lite båt också:-
1 svar · 1,2k läst
R
Roundup: [citat] MDF-skiva i lämplig tjocklek, höjd = mellanrum mellan stegen + urfräsning i steget ovan, bredd = mellanrum mellan vangstyckena + djupet på ena sidans urfräsning, som sedan pressas mot steget ovan och skruvas (+lim?) i baksidan på undre steget? Nä, det funkar nog inte det heller, blir svårt att trä in skivan såvida man inte är beredd att lämna en ojämn kant (= fräsdjupet) i
9 svar · 2,5k läst
·
Matti_75
Matti_75: Skillnaden verkar vara att den inte är brandskyddande samt inte har ljudreduserande egenskaper.
2 svar · 2,6k läst
pjapen
pjapen: Normalt bjälklag är dimensionerat för 200 kg / kvm, detta inkluderar allt som ligger på bjälkarna dvs även golv. det som händer med en bjälke är inte att den går av men du kommer utanför accepterad nedböjning, har för mig att detta är ett förhållande mellan bjälkläng och en %-sats om det är 4 meter är accepterad nedböjning då 2cm vid max belastning, det som händer när du
1 svar · 9,8k läst
pjodden
pjodden: Edit: Oj, telefonen postade själv ifrån fickan...
16 svar · 10,8k läst
·
H
hempularen: På 90 talet byggdes det några lite experimentliknande parhus i Bromsten i Stockholm. Hela stommen inkl. takstolar byggdes av något som liknade plåtreglar. Men till dessa byggdes det carport med just en vägg på ena sidan, och inget ytterligare stöd. När de byggdes såg jag att de hade i princip bara en vertikal stålbalk mitt på väggen. Den vinklades sedan så att den fick formen av ett
7 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] För lite info. Är det tak eller övervåning ovanför? Vilken ledd ligger takstolar/bjälklag på? Hur brett/långt är huset? Är takstol/bjälklag helt där det passerar murstocken, eller delat (kapat)?
8 svar · 7,1k läst
·
fgo
fgo: Vi satte någon färdigmålad spontad bräda i taket. Siljan trä har det i sitt sortiment. Den borde absolut gå att montera på vägg. Vill du ha en bild så kan jag ordna det imorgon?!
1 svar · 2,7k läst
D
Dr Trä: Spikar du med en liten dyckert och duttar i lite färg så syns det knappt om kaklet inte täcker.
7 svar · 13,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Finns nog i Sthlm.... ;) http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/putsbruk/weber-kc-putsbruk-b.html http://www.weber.se/kontakt/hitta-aterforsaljare.html
4 svar · 2,4k läst
B
MaxPax: [citat] Nej nej. Det håller alldeles för dåligt. Jag skulle köra på ett gäng expanderbult. [citat]
2 svar · 1,8k läst
R
Roundup: Gypsum gipsputs kräver nog ingen direkt efterbehandling, det kanske inte andra märken gör heller. Det är ju inte så att det rasar sand eller nåt när man kommer åt, som det kan göra från cementputs. Jag har en murstock som är obehandlad sen flera år. Var kritvit länge och väl, men nu kanske den börjar se lite dassigare ut efter flera års slitage.
3 svar · 1,5k läst
R
Roundup: Jag satte in källartrappa nyss. Lejde bort det helt och hållet så en lokal trappbyggare gjorde en L-trapp med eksteg och räcken i ek, furu och MDF för övrigt. Ca 50 000. Det sved men trappan blev bra plus att jag också trodde jag skulle få ha nån brant nödlösning, men med trappbyggarns hjälp blev det både normallutning och normalbredd. Snickare tog upp trapphål och monterade i mitt
1 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.