Har murat upp ett spisfundament av Leca och har knackat ner putsen på väggen bakom då den var helt lös. Vilken typ av puts ska jag ha på vägg och spisfundamenten? Bruket mellan tegelstenarna är idag mycket porös och man kan smula sönder den med fingrarna, antar att det är nån typ av kalkbruk. Ska inte kakla utanpå utan vitmåla den putsade ytan.
tacksam för hjälp
tacksam för hjälp
Gamla kyrkor och slott som är byggda med kalkbruk blev i en period (50-80-talet?) reparerade med cement. Det visade sig vara nästan katastrof.
Jag tror du måste använda det som finns från förut, eller mjukare - som tex lera.
Jag tror du måste använda det som finns från förut, eller mjukare - som tex lera.
När är huset byggt? Innan 40-talet? Du kan nästan utgå ifrån att det är ett kalkrikt bruk som används i fogarna, alt. om du bor kustnära att de använt havsand som ballast. Kalkbruk kan du "alltid" använda. (svagt bruk)ChrisseE skrev:Har murat upp ett spisfundament av Leca och har knackat ner putsen på väggen bakom då den var helt lös. Vilken typ av puts ska jag ha på vägg och spisfundamenten? Bruket mellan tegelstenarna är idag mycket porös och man kan smula sönder den med fingrarna, antar att det är nån typ av kalkbruk. Ska inte kakla utanpå utan vitmåla den putsade ytan.
tacksam för hjälp
Oavsett vad du väljer så utgå ifrånett ett systemtänk. A-, B-, C-bruk....osv där A är starkast. A+B fungerar, men inte B+A. (B+B fungerar fint) Det starkaste inners. I ditt fall ska du nog inte använda ett A-bruk som grund utan ett B-bruk.
Webers Rödgrund 103 för en jämn sugning och sen på med Putsbruk B 133, alt. byter du ut 103'an mot Vitgrund 105 då den är lämpad för svagare material så som lättbetong. 103'an är gjord för Leca, vilket passar för din spis. Men du kan alltid använda 105 på Leca, men det är lite dyrare än 103.
Men vid osäkerhet bör du använda dig av ett kalkbruk, ett hydraliskt.
Kolla Målarkalks grejer
Du kan säkert använda gips ( Weber Gypsum eller Knauf MP75 eller Ardex 828) I ditt fall hade jag nog gått till biblioteket och låna någon av de böcker som finns där gällande äldre hus (finns mycket gällande 17- 18-tal) eller som personalen kan hjälpa dig att beställa hem.
Finner du inte svaret på din fråga i litteraturen bör du kontakta stadsbyggnadskontoret och be dem hjälpa dig att komma i kontakt med en byggnadsantikvarie eller liknande.
En fastighet ifrån 1700-talet ska behandlas med respekt och man ska alltid använda de material som man gjorde förr i den mån det går. Har kåken stått sen dess tyder det på bra grejer från början.
Slå en signal till Målarkalk, de hjälper dig alla dagar i veckan och har det du behöver.
Lycka till
Finner du inte svaret på din fråga i litteraturen bör du kontakta stadsbyggnadskontoret och be dem hjälpa dig att komma i kontakt med en byggnadsantikvarie eller liknande.
En fastighet ifrån 1700-talet ska behandlas med respekt och man ska alltid använda de material som man gjorde förr i den mån det går. Har kåken stått sen dess tyder det på bra grejer från början.
Slå en signal till Målarkalk, de hjälper dig alla dagar i veckan och har det du behöver.
Lycka till
Jag har jobbat mycket med gamla hus i mitt jobb som snickare och kan en hel del men är dålig på det där med putsning 😂.
Tyvärr är det inte mycket kvar förutom grund, timmerstommen och kilsågade golven från 1700 talet. Det mesta är omgjort på slutet 1800 och när huset höjdes med en våning på 1920 talet då även skorstenen och takhöjden på nedervåningen höjdes.
Vi försöker spara så mycket som möjligt av det gamla inom rimliga gränser. Skorstenen är omgjord i tre omgångar så det finns inte mycket kvar av originalet det spelar nog inte så stor roll vad jag putsar med. Vill ha något som är relativt lätt att arbeta med och inte spricker överallt sen. Bra oxå om det får lite gammalt stuk över det.
Tyvärr är det inte mycket kvar förutom grund, timmerstommen och kilsågade golven från 1700 talet. Det mesta är omgjort på slutet 1800 och när huset höjdes med en våning på 1920 talet då även skorstenen och takhöjden på nedervåningen höjdes.
Vi försöker spara så mycket som möjligt av det gamla inom rimliga gränser. Skorstenen är omgjord i tre omgångar så det finns inte mycket kvar av originalet det spelar nog inte så stor roll vad jag putsar med. Vill ha något som är relativt lätt att arbeta med och inte spricker överallt sen. Bra oxå om det får lite gammalt stuk över det.
Klicka här för att svara
