Har murat upp ett spisfundament av Leca och har knackat ner putsen på väggen bakom då den var helt lös. Vilken typ av puts ska jag ha på vägg och spisfundamenten? Bruket mellan tegelstenarna är idag mycket porös och man kan smula sönder den med fingrarna, antar att det är nån typ av kalkbruk. Ska inte kakla utanpå utan vitmåla den putsade ytan.
tacksam för hjälp

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lerputs?

Njae lerbruk hade jag väl inte tänkt. Om det är murat med kalkbruk mellan tegelstenarna kan man då putsa med vanligt cement/kalk putsbruk? Eller måste man ha kalkbruk?

Gamla kyrkor och slott som är byggda med kalkbruk blev i en period (50-80-talet?) reparerade med cement. Det visade sig vara nästan katastrof.
Jag tror du måste använda det som finns från förut, eller mjukare - som tex lera.

ChrisseE skrev:
Har murat upp ett spisfundament av Leca och har knackat ner putsen på väggen bakom då den var helt lös. Vilken typ av puts ska jag ha på vägg och spisfundamenten? Bruket mellan tegelstenarna är idag mycket porös och man kan smula sönder den med fingrarna, antar att det är nån typ av kalkbruk. Ska inte kakla utanpå utan vitmåla den putsade ytan.
tacksam för hjälp
När är huset byggt? Innan 40-talet? Du kan nästan utgå ifrån att det är ett kalkrikt bruk som används i fogarna, alt. om du bor kustnära att de använt havsand som ballast. Kalkbruk kan du "alltid" använda. (svagt bruk)

Oavsett vad du väljer så utgå ifrånett ett systemtänk. A-, B-, C-bruk....osv där A är starkast. A+B fungerar, men inte B+A. (B+B fungerar fint) Det starkaste inners. I ditt fall ska du nog inte använda ett A-bruk som grund utan ett B-bruk.

Webers Rödgrund 103 för en jämn sugning och sen på med Putsbruk B 133, alt. byter du ut 103'an mot Vitgrund 105 då den är lämpad för svagare material så som lättbetong. 103'an är gjord för Leca, vilket passar för din spis. Men du kan alltid använda 105 på Leca, men det är lite dyrare än 103.

Men vid osäkerhet bör du använda dig av ett kalkbruk, ett hydraliskt.

Kolla Målarkalks grejer

• Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
Tack för riktigt bra svar! Huset är från 1700 talet från början men om och tillbyggt med en våning till på 1920 talet. Så det är förmodligen inget cement alls i bruket. Kan man använda gipsputs?

Du kan säkert använda gips ( Weber Gypsum eller Knauf MP75 eller Ardex 828) I ditt fall hade jag nog gått till biblioteket och låna någon av de böcker som finns där gällande äldre hus (finns mycket gällande 17- 18-tal) eller som personalen kan hjälpa dig att beställa hem.

Finner du inte svaret på din fråga i litteraturen bör du kontakta stadsbyggnadskontoret och be dem hjälpa dig att komma i kontakt med en byggnadsantikvarie eller liknande.

En fastighet ifrån 1700-talet ska behandlas med respekt och man ska alltid använda de material som man gjorde förr i den mån det går. Har kåken stått sen dess tyder det på bra grejer från början.

Slå en signal till Målarkalk, de hjälper dig alla dagar i veckan och har det du behöver.

Lycka till

Jag har jobbat mycket med gamla hus i mitt jobb som snickare och kan en hel del men är dålig på det där med putsning 😂.

Tyvärr är det inte mycket kvar förutom grund, timmerstommen och kilsågade golven från 1700 talet. Det mesta är omgjort på slutet 1800 och när huset höjdes med en våning på 1920 talet då även skorstenen och takhöjden på nedervåningen höjdes.

Vi försöker spara så mycket som möjligt av det gamla inom rimliga gränser. Skorstenen är omgjord i tre omgångar så det finns inte mycket kvar av originalet det spelar nog inte så stor roll vad jag putsar med. Vill ha något som är relativt lätt att arbeta med och inte spricker överallt sen. Bra oxå om det får lite gammalt stuk över det.

Kör med gipsputs, enkelt att jobba med och det blir väldigt snyggt, knauf danogips Rotband fungerar väldigt bra och är mycket billigare än wber gypsum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.