2 259 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Reparation av spiselkrans. Vilket bruk?
Har en äldre bakugn där några delar av bruket/putsen på ytterkanten över eldstaden lossnat. Bruket är ca 4 cm tjockt där och under finns typ tegel.
Vad för bruk ska jag använda? Det som finns runt skadan är ett ganska slätt bruk idag, men för mig är det viktigast att bruket inte lossnar igen.
Vad för bruk ska jag använda? Det som finns runt skadan är ett ganska slätt bruk idag, men för mig är det viktigast att bruket inte lossnar igen.
Bruk blandat med gullfiber? Det är liksom inte materialet (glas) som sådant som isolerar utan att det i sin ursprungliga fluffiga form skapar många fickor med stillastående luft. Blandar man i (söndersmulad? klippt?) gullfiber i bruk så får man ingen som helst isolerande effekt och dessutom smälter glasull vid höga temperaturer. Ingen bra idé.yxet skrev:
Hur bidrar glas-smul till att det ej spricker eller lossnar? Kanske motverkar sprickbildning i viss mån pga att det är uppbyggt av trådar och då har en armerande effekt såsom glasfiberarmering i tunnputsbruk och annat specialbruk, men den effekten är nog försvinnande minimal pga bräckligheten i glasullen. Att det skulle motverka släpp på något sätt tror jag då inte. Din lagning hade med största sannolikhet varken släppt eller spruckit ändå, det är min tanke...
Att blanda i glasull i bruket till en murstock var ju bra konstigt. Glasull är ju inte tillåtet att använda som isolering runt murstocken just eftersom det inte tål hög värme (ska vara stenull). Att då blanda det direkt i bruket blir nog ingen sotare särskilt imponerad av...
Tillbaka till TS fråga. Den gyllene regeln för all putsning är att aldrig sätta ett starkare bruk ovan på ett svagare. Det leder bara till sprickor och risken är att ett nytt starkt skikt också förstör det som finns bakom. Om bakugnen är gammal (och inte renoverats i modern tid) så är den med största sannolikhet både putsad och murad med kalk- eller lerbruk. Både dessa bruk är betydligt svagare än moderna cementbruk (och lerbruk svagare än kalkbruk). Du ska alltså inte köra på något standard eldfast cementbruk som jag är rädd att de rekommenderar i en eldabutik eller på liknande ställe. Lerbruk känner du igen på att det smulas sönder alldeles och löses upp i vatten. Att ett bruk är svagt betyder dock också att det har lättare att ta upp de rörelser som ofta blir i en äldre murstock - istället för att spricka i stora sjok (gäller speciellt lerbruk). Vi har själva renoverat vår bakugn och kunde konstatera att den var murad med lerbruk - vilket också är vad vi använt. Det finns flera trådar om detta redan på forumet. Sök på byggnadsvårdsdelen.
Tillbaka till TS fråga. Den gyllene regeln för all putsning är att aldrig sätta ett starkare bruk ovan på ett svagare. Det leder bara till sprickor och risken är att ett nytt starkt skikt också förstör det som finns bakom. Om bakugnen är gammal (och inte renoverats i modern tid) så är den med största sannolikhet både putsad och murad med kalk- eller lerbruk. Både dessa bruk är betydligt svagare än moderna cementbruk (och lerbruk svagare än kalkbruk). Du ska alltså inte köra på något standard eldfast cementbruk som jag är rädd att de rekommenderar i en eldabutik eller på liknande ställe. Lerbruk känner du igen på att det smulas sönder alldeles och löses upp i vatten. Att ett bruk är svagt betyder dock också att det har lättare att ta upp de rörelser som ofta blir i en äldre murstock - istället för att spricka i stora sjok (gäller speciellt lerbruk). Vi har själva renoverat vår bakugn och kunde konstatera att den var murad med lerbruk - vilket också är vad vi använt. Det finns flera trådar om detta redan på forumet. Sök på byggnadsvårdsdelen.
Redigerat:
Klicka här för att svara