Hej!
En hängstol blev inköpt sist vi var utomlands av den här typen:
http://2.bp.blogspot.com/_TZ1Fx-5oj...4HsZkE/s400/hängstol+från+trendkompagniet.jpg
Nu skulle vi vilja ha den uppsatt på ballkongen men är osäker på hur jag egentligen ska fästa den. Vi har en ballkong ovanför oss så vi har ju ett "tak" men det är tryckimpregnerat så det är väll inte så smart att borra hål i?! Är det ok att skruva in en ordentlig krok? eller har ni några bättre idéer?
bild på taket;
En hängstol blev inköpt sist vi var utomlands av den här typen:
http://2.bp.blogspot.com/_TZ1Fx-5oj...4HsZkE/s400/hängstol+från+trendkompagniet.jpg
Nu skulle vi vilja ha den uppsatt på ballkongen men är osäker på hur jag egentligen ska fästa den. Vi har en ballkong ovanför oss så vi har ju ett "tak" men det är tryckimpregnerat så det är väll inte så smart att borra hål i?! Är det ok att skruva in en ordentlig krok? eller har ni några bättre idéer?
bild på taket;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att jag tror det behövs, men är du orolig kan du ju skruva upp en egen regel undertill som du fäster i två eller tre av de befintliga reglarna, och som du sedan skruvar fast din krok i.
Edit: varför skulle det inte vara så smart att borra i tryckat virke menar du?
Edit: varför skulle det inte vara så smart att borra i tryckat virke menar du?
Redigerat:
Jag har en gång hängt upp en hängstol på precis samma sätt. Jag skruvade då en trapteskrok i en tryckt regel som på bilden. Efter en tid så lossnade kroken och stolen föll ner. Det var då blött i hålet efter kroken och trät var nästan ruttet. Jag vet inte varför det blev så. När jag sedan hängde upp stolen igen satte jag en kortling mellan två bjälkar med balkskor och sedan satte jag en rostfri gängad ögla från båtavdelningen igenom kortlingen med en båtbricka och låsmutter (och loctite). Detta är såklart kraftigt överarbetat men min sambo som satt i stolen när den trillade ner fick både pinnen och kroken i huvudet så det fick bli så.... 
Jag är ingen expert på nåt vis men hade fått för mig att man helst skulle undvika att borra i tryckimpregnerat då det kan ruttna som herren ovanför mig verkar ha varit med om. :eek: Kan dock vara helt fel
Klicka här för att svara