Har bilat bort en gjuten balkong på landet. Byggd 1959. Balkongen var fäst i fasaden med en betongklack som armringen var ingjuten i. Nu behöver jag ju laga betongklacken då den delvis har gått sönder när jag bilat bort armering. Ser ut att vara en ca 70 cm djup och 30 cm hög betonggjutning, ca 3,70 lång. Vilket bruk ska jag använda till reparation av konstruktionen. Kommer att sätta dit en tryckad regel 45x170 som bärlina till min nya träbalkong, är det lämpligast att använda spikplugg?
Idag är fasaden i sidiplattor, kommer så småningom att demontera dessa och sätta träpanel. Fram till dess behöver jag byta ut en del plattor, finns det "nya" ofarliga ersättningsplattor?

/Bosse

M
Endast rekommendation av lagningsbruk:

Jag skulle rekommendera Rescon Redirep. För att det är lätthanterligt, fiberarmerat, kan läggas 6cm på en gång (om jag minns rätt), fäster bra osv osv. Tyvärr dyrt men värt det enligt min mening. Kolla med din bygghandel om de kan ta hem det åt dig.

M
Bosse#3617 skrev:
Kommer att sätta dit en tryckad regel 45x170 som bärlina till min nya träbalkong, är det lämpligast att använda spikplugg?
Nej nej. Det håller alldeles för dåligt. Jag skulle köra på ett gäng expanderbult.

Bosse#3617 skrev:
Idag är fasaden i sidiplattor, kommer så småningom att demontera dessa och sätta träpanel. Fram till dess behöver jag byta ut en del plattor, finns det "nya" ofarliga ersättningsplattor?

Kanske finns att få tag på nerrivet från någon som redan bytt sin eternitfasad?

/Bosse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.