T
thomasonit: Ok, tack, då var jag på rätt spår.
3 svar · 4,5k läst
·
M
MaxPax: magnusmo, du har pm...
22 svar · 9,9k läst
·
P
Paxman: Nu har även etapp 2 avklarats. Sambon var bortrest några dagar så jag tänkte att det var ett bra läge att få dit lite lim i springorna eftersom det bara skulle vara jag som använde trappan. Jag blandade ut lite vanligt vitlim med vatten och sprutade in det i de smalaste springorna med en injektionsspruta. De grövre sprickorna körde jag in outspätt lim i och lät det ärad över natten.
9 svar · 4,8k läst
S
Snickeboa: [citat] Jo, den är miljögodkänd och kan enkelt krattas ut. Inga giftiga Borsalter mm. Kommer i 12 kg säckar och är prisvärda. Ska du ha större ytor är det billigare att de kommer och sprutar.
1 svar · 1,2k läst
A
Arne999: ok kör på 120or, finns ingen anledning att snåla :)
5 svar · 1,0k läst
·
W
Wedge: Tack för svaren! Har testat nu, det funkade.
3 svar · 4,2k läst
N
ninatina: Vi behöver byta ut vår yttertrappa från uppfarten till tomten, det är ca 2 2-,5 m högt och vi vill ha en modern trappa som även är praktisk. Den vi har i dag har trappsteg av trä och blir tokhal på vintern. Vi tänker oss en balktrappa, "svävande" trappsteg ut från den betongmur som trappan kan gå längs, eller annan typ av trappa i material av metall/stål. Har någon tips om vart
0 svar · 1,9k läst
C
corre: Fortsätter med en halvt OT fråga. Skulle man kunna kila under med likande kilar? http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-194743/ Tänker mig ett någerlunda jämnt golv som man vill komma upp runt 30mm från betongen. Två kilar och en betongskruv rakt igenom regel och kilar.
6 svar · 10,7k läst
B
billyby: Tack! Det gick fint tillslut. Inga kast. den var väldigt lättanvänd förutom de vågräta skären nära taket. Svårt att få ett rakt skär. Nästa gång blir det helt klart en påkopplad slamsug. som tur var hade jag noga plastat in lägenheten eftersom det sprutade åt alla håll.
7 svar · 2,2k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Mitt var 5m spännvidd men har du en konstruktör som är är van med betonglösningar så fixar han det lätt...
13 svar · 9,5k läst
·
S
sblixten: Spontant säger jag att det håller och gör jag en snabb överslagsberäkning så ligger det precis innanför gränsen. Om du ställer det på den högra placeringen så borde du vara säker...förmodligen på den vänstra också. Det är min gissning.
1 svar · 4,3k läst
M
martinradbo: Eko... :-) Ni har nog rätt, jag får hitta lämplig byggfog (silikon går bort i ett vardagsrum tycker jag). Tack för tips.
3 svar · 6,3k läst
·
P
pistje: Tack för svar Anna. Gillar verkligen alla svar då detta är första lägenheten och vill veta så mycket som går när man ser det som en investering!
9 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Kolla även www.traguiden.se , där hittar du också mycket matnyttigt. Sen har du även detta forum. Jag sitter nu i mitt helt 100% egenbyggda hus och skriver detta. Förutom lite allmän händighet, lite allmän konstruktionskänsla så hade jag endast detta forum, träguiden och några få andra källor på internet att tacka för att jag rodde detta projekt iland. Jag hade nästan noll
15 svar · 14,9k läst
·
M
marvidss: Hej! Jag är på jakt efter metallskenor i antingen rostfritt stål eller aluminium i dimensionen 700x10x6mm (längd x höjd x tjocklek). Är tacksam för tips på vart jag kan hitta dessa skenor att köpa. Jag bor mellan Lund och Sjöbo. Mvh Magnus
0 svar · 1,5k läst
M
MöIIer: Har planer på att sätta in vikdörrar i mitt hus. Problemet jag har är att höjden till mina takstolar är ca 200 cm, Höjden på viktpartierna är 199 cm. Går det "jacka" ur och fälla in en I/H balk enligt bild och fortfarande har tillräcklig bärighet? Hade tänkt sätta beslag i varje balk för att få högre hållfasthet, men räcker det? Är tak med öppet upp till nock. Vikdörrarnas
0 svar · 6,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nej, isolering ökar inte risken för mögel, den blir möjligen något lägre faktsikt - i ouppvärmda utrymmen. Är det något liten tillförd värme så minskar det fukt och mögelrisken drastiskt. Däremot är ju dålig eller ingen ventilation ingen bra grej. Så oavsett om du isolerar eller inte så ska du se till att det finns lite lagom med ventiler. Tillför du fukt i garaget emellanåt
18 svar · 10,6k läst
N
Nybyggarn: Det ska väl vara ett avstånd på 100mm från murstocken till bärande reglar. Panel lister mm får man ha närmare, men det är praktiskt att lämna en spalt på några mm om murstocken rör sig lite i förhållande till huset.
1 svar · 1,5k läst
M
Michaeltm: Hej, Jag håller på och renoverar ett rum med en låg (ca 150cm) källare undertill. Bjälklaget och en del av syllen har murknat. En av bjälkarna går under eldstaden och denna måste nu tas bort. En snickare var över och gav mig rådet att jag skulle mura upp ett stöd under eldstaden nu när bjälken skall bort. Han föreslog att jag skulle mura upp en U-mur av lecablock, den öppna sidan
0 svar · 1,0k läst
·
L
Lane: avloppet är jättedumt, vi har slabbat en del med puts och murbruk i källaren och i början sköljde vi av verktygen (de var ju nästan rena) i vasken. Dock fortsätter bruket härda, satt efter nåt halvår och grävde ut stora hårda klumpar ur golvbrunnen fast vi bara spolat bort "sand". Vi använder Biltemas vävda påsar som vi fyller och tar med till tippen vid tillfälle.
16 svar · 21,0k läst
·
haavard
haavard: Jag var faktisk hemma hos Franz Yzermans (filmaren) när jag gjorde mitt examensarbete. Tyvärr (för den här diskussionen) var inte användande av nät något vi diskuterade. Balsnören: När jag gjorde öppningar för dörrar/fönster kapade jag balarna utan att göra nåt åt snörena. De stod inte öppna mer än max några timmar innan jag satte in ramarna, men det var inte tillstymmelse
14 svar · 4,8k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Antingen för lite vatten i bruket eller inte vattnat underlaget. Han verkar ha kört i två omgångar för det sitter kvar ett lager under det första.
4 svar · 1,1k läst
·
B
bearTGO: Nu börjar jag ju känna mig redo för att skrida till verket! 😊 Ska bli så skönt att få ordning där ute 👍
10 svar · 1,4k läst
·
G
GT3: Hej! Ska montera Byggmax Innertak "Regina" i hela lägenheten. Jag har tänkt regla ner taket med 70x45 reglar samt 28x70 glespanel. Tänkte montera glespanelen cc60 men enligt monteringsanvisningen ska den monteras cc30. Monterar men däremot direkt på reglar så går det bra med cc60. Någon annan som monterat detta innertak och kan ge tips? Kan inte tänka mig att det inte skulle hålla med
0 svar · 3,0k läst
haavard
haavard: [citat] Tanken är ju att DU skall visa att det funkar.
4 svar · 1,2k läst
R
SBH: nog för att det går men du saknar en spont i gipsen. gipsen skarvar kommer att röra på sig. glidskydd tror jag inte du menar. mera golvfoam eller liknande
1 svar · 1,6k läst
S
stek81: Hej. Vi bor i ett ganska dragit å kallt hus som är byggt 1905. Ytterväggar räknat inifrån består av masonit, tretex, liggande 1" brädor, stolpar/reglar ca 90 mm sågspån på vissa ställen, ursprunglig fasadpanel, regel 45#45 isolering, vindpapp, stående panel. Så frågan är om man ska riva bort masonit,tretex och brädor in till själva regligen och isolera med en 95 stenullsskiva sen
0 svar · 875 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Knappast... ;) Jag skulle nöja mig med en "tuss" isolering (typ Gullfiber) i ändan på röret. Är man riktigt orolig för att vatten ska börja rinna snett uppåt i röret så kanske en cm silikonpropp allra ytterst. Den går ju åtminstone med lite god vilja att karva bort om man behöver byta kabel. Fyller man röret med fogskum eller epoxy känns det lite som om man fördärvar
8 svar · 4,0k läst
G
Gabbe1: Luftspaltens vara eller icke vara beror som sagt mycket på viken färg ni väljer att måla med. En "öppen" slamfärg kräver ingen luftspalt, men en tät akrylatfärg kan många ggr behöva en luftspalt bakom panelen.
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.