Hej!

Jag har ett problem, jag ska riva några innerväggar i ett hus jag precis köpt. Det är väggarna som jag markerat på denna ritning. Den ena är byggd utifrån murstocken och den andra mot en yttervägg (altan utanför) båda är ca 1 meter långa. Takstolarna är förstärkta sedan tidigare på olika ställen. Hela huset är ca 60 kvadratmeter.
Det verkar som att dessa väggar är uppsatta efter taket då takplattorna är samma i båda rummen.
Tror ni att dessa är bärande? Tänkte nämligen riva dem nästa helg och hoppas på att slippa ta dit snickare då jag vill bli klar så snart som möjligt.

Tack på förhand! :)

Med vänlig hälsning,
Sara
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omöjligt att säga utan att veta mer, ta bilder?

I vilken riktning är takstolarna placerade?

Hur ser takstolarna ut? I vilken riktning ligger de?

Tack för snabba svar. Jag har tyvärr inga bilder just nu men kan ta i helgen. Takstolarna är av typen saxtakstolar och går alltså från ena långsidan över till andra. Kanske en dålig förklaring :)

De är båda två fackverk även om utseendet är olika. Båda typerna vilar på upplagen i ändarna (dvs ytterväggarna) och behöver inga mellanliggande stöd.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Ja båda är fackverk, men den övre är den typ som brukar kallas saxtakstol.

Det finns fler fackverksvarianter:
Pulpettakstol:
pulpettakstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fackverksbalk:
fackverksbjalklag.jpg

Mikael_L
Saralaek skrev:
Det är väggarna som jag markerat på denna ritning. Den ena är byggd utifrån murstocken och den andra mot en yttervägg (altan utanför) båda är ca 1 meter långa. Takstolarna är förstärkta sedan tidigare på olika ställen. Hela huset är ca 60 kvadratmeter.
Det verkar som att dessa väggar är uppsatta efter taket då takplattorna är samma i båda rummen.
Tror ni att dessa är bärande? Tänkte nämligen riva dem nästa helg och hoppas på att slippa ta dit snickare då jag vill bli klar så snart som möjligt.
För lite info.
Är det tak eller övervåning ovanför?
Vilken ledd ligger takstolar/bjälklag på?
Hur brett/långt är huset?
Är takstol/bjälklag helt där det passerar murstocken, eller delat (kapat)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.