Jag har köpt en LED-TV som nu ska upp på väggen.

Till denna har jag även köpt ett väggfäste av denna modell:
http://www.jula.se/vaggfaste-vajer-32-50-929061

Jag har förstått det som så att de silvriga "puckarna" monterar man i väggen och sedan så hänger man på tvn.

Aktuell vägg är en 13 mm gipsvägg.
Vad för plugg och skruv kommer jag att behöva då? tjocklek, typ, längd osv?
Står denna vägg pall för en tunn LED-TV (46 tum) som väger 14 kilo?

Det finns förvisso träreglar på väggen men jag tycker mig ha svårt att hitta exakt vad de sitter, dessutom så kommer jag ju enbart att kunna träffa max en utav dom, en skruv blir ju i gipset i villet fall så att säga.

Redigerat:
För att skruva upp en LCD TV så funkar mollypluggar för enkelgips utmärkt. Naturligtvis är det bättre ombud kan sätta nya fästet i en regel med vanlig träskruv. Knacka på väggen alt testa med en magnet som kommer att känna av gipsskruvarna.

Nimajneb skrev:
För att skruva upp en LCD TV så funkar mollypluggar för enkelgips utmärkt. Naturligtvis är det bättre ombud kan sätta nya fästet i en regel med vanlig träskruv. Knacka på väggen alt testa med en magnet som kommer att känna av gipsskruvarna.
Okej.
Vilka mått ska man ha på¨mollyplugg då?
Är mollyplugg och metallexpander samma sak?

Gällande träreglarna så sitter dom ju som sagt såpass glest så att jag max kan träffa med en av 2 skruv.
Är det bättre med en skruv i trät + en molly i gips än 2 molly i gipset rakt av?

Det är samma sak.
Storleken beror på hur stort skruvhålet är i ditt fäste. Mollyns skruv måste ju passa.
Om du kan sätta ett av fästena i en regel så slipper du ett stort fult hål i väggen senare.

Det finns Molly för enkelgips eller dubbel. Har du enkelgips är måttet ca 13 mm i tjocklek. Troligen har du 60 cm mellan reglerna och då kan du kanske hitta båda reglerna vilket är bäst, men då hamnar ju givetvis tv mellan dessa reglar vilket kanske inte är optimalt. Sätt en träskruv i regeln och en molly. 14 kilo är inga problem för en molly av lite större storlek.
Lycka till:D

Nimajneb skrev:
Det är samma sak.
Storleken beror på hur stort skruvhålet är i ditt fäste. Mollyns skruv måste ju passa.
Om du kan sätta ett av fästena i en regel så slipper du ett stort fult hål i väggen senare.
Okej. Jag tar helt enkelt med skruvbrickan från fästet till butiken och testar.
Sticker till Biltema tänkte jag, där ska de ha molly ser jag.

Peter Claesson skrev:
Det finns Molly för enkelgips eller dubbel. Har du enkelgips är måttet ca 13 mm i tjocklek. Troligen har du 60 cm mellan reglerna och då kan du kanske hitta båda reglerna vilket är bäst, men då hamnar ju givetvis tv mellan dessa reglar vilket kanske inte är optimalt. Sätt en träskruv i regeln och en molly. 14 kilo är inga problem för en molly av lite större storlek.
Lycka till:D
Tack för info.
Det stämmer att gipsskivan är 13 mm.
Jag ska ta med det måttet och kolla i butiken efter en molly som passar.
Jag hittade en som hade gripvidd 5-16 mm, om jag läser det rätt så fungerar det till mitt enkelgips eller?

Jag har troligen 60cm mellan reglarna ja.
Men i det väggfäste som jag har köpt så ska skruvarna sitta med ett avstånd mellan 18-22 cm ifrån varandra.
Det är alltså tekniskt omöjligt att träffa 2st reglar :confused:

Sedan så är det ju viktigt att tvn blir centrerad på väggen, då är ju risken ganska stor att jag inte träffar någon regel alls.

Mollypluggar hittar du överallt tom på Ica och Konsum, men vill du vara säker på att mollyn fäster ordentligt så ska du även köpa en mollytång och sådan finns billiga på biltema.

Jag köpte mollyplugg/skruvankare på Biltema som skulle ha gripvidd på 3-20mm om jag inte missminner mig.
Jag har nu skruvat i dom i väggen och hängt på tvn.

Tvn hänger, dock så sitter inte skruven åt alls i pluggen.
Pluggen sitter som berget men när jag skruvar i skruven sista 2-3mm så bara snurrar den.

Hur kan detta komma sig tro?

Thomas59
Mollyplugg är ett djävulens påfund. Vet man inte exakt hur man monterar dem kan det mesta gå fel och när man sen gett upp och ska ta bort dem bli det stora fula hål i väggen.

För en amatör rekommenderas istället gipstoggler som i princip är omöjlig att misslyckas med, tål betydligt mer last än Molly och är lätt att ta bort.

Se exempel: http://www.setab.nu/produkter/Infastningar/Toggler-plugg/

• Toggler-plugg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt konstigt men ska ju inte påverka resultatet, om du sätter en bricka emellan för att skruven ska dra hela vägen så kanske det känns bättre

Ui. Pafftsareqhqw

Mollyplug, speciellt från biltema ska du sky som pesten. Med bara lite för mycket vridkraft så går skiten sönder inne i väggen och där står man med en roterande bult i väggen som släppt från ankaret! Går inte att "laga" på annat sätt än med hålsåg... Sedan krävs rätt borr, 10.5 mm, så att inte väggskivan splittras sönder på insidan när man tvingar in skiten.

Bo.Siltberg skrev:
Med bara lite för mycket vridkraft så går skiten sönder inne i väggen och där står man med en roterande bult i väggen som släppt från ankaret! Går inte att "laga" på annat sätt än med hålsåg.
Jag brukar trycka ihop "brickan" som sittet på utsidan och sen peta in alltihop så den ramlar ner i väggen.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Nu kanske det är skillnad på Molly och Molly men de jag hade så satt brickan bara fast i 3-4 punkter mot pluggen, så det var rätt enkelt att knäcka de fästpunkterna så brickan lossnade. Sen så var det bara att peta in pluggen i väggen och hålet som blev kvar var lika stort som det jag borrade från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.