Ja igår ställde jag några frågor om min betongtrappas konstruktion. Idag fortsätter funderandet, men nu en ny tråd där det mer handlar om hur "renoveringen" ska gå till. Trappan är klädd med skiffer, men jag inser att det enklaste trots allt kommer att bli att ta bort skiffret, laga upp betongen och sedan lägga trä ovanpå. Inte klä in den helt med sidor, vangstycken och allt, utan bara plattform, plansteg och sättsteg. Jag har några frågor som förmodligen är amatörmässigt dumma, men jag måste ändå få veta:
1. Låt säga att jag använder mig av 28x120, ska jag förfara precis som vid altanbygge då, dvs lämna ett litet mellanrum mellan brädorna? Finns annan teknik än "altanbyggetekniken" när man vill lägga trädäck på en trappa?
2. Det kommer ju oundvikligen att rinna ned såväl regnvatten som smältvatten från snö mellan trävirket och ned på den underliggande betongen. Här tänker jag att det vintertid kan frysa till och orsaka frostsprängningar. Det är ju underhållet av betongtrappan jag fortsatt vill undvika, så finns en lösning på detta? Kan man frostskydda betongen på något vis, eller hur bär ni er åt, ni med träinklädda trappor?