håller på att montera lister i taket. dok år jag inte så bra på det och hörnen är ju inte 90 grader heller. hörde att det finns spackel som har samma färg som trä men har bara hittat en tub som skulle vara furufärgad, men den var ju transparant så det hjälpte ju inte. finns det några"fusk"knep för att få snygga hörn utan springer :-[

om du ska måla listerna så funkar målarfog/latexfog utmärkt. Tyvärr tror jag inte att de finns i träfräg.

blanda trälim och sågspån använd sen det som spackel. Givetvis skall du ju använda spån från samma träslag.

listerna ska ej målas. glömde skriva det. sågspån och lim ska provas :)

a westman skrev:
hörde att det finns spackel som har samma färg som trä men har bara hittat en tub som skulle vara furufärgad, men den var ju transparant så det hjälpte ju inte.
Det finns furuspackel. På jobbet använder vi AG:s furuspackel, en liten burk. Om det låter intressant kan jag försöka komma ihåg att titta efter hela namnet imorgon. Det BORDE gå att få tag på som privatperson...

¤ maria ¤ skrev:
Det finns furuspackel. På jobbet använder vi AG:s furuspackel, en liten burk. Om det låter intressant kan jag försöka komma ihåg att titta efter hela namnet imorgon. Det BORDE gå att få tag på som privatperson...

vore kanon. mvh a westman

C
Zar har också ett träspackel ("Zar wood patch") baserat på latex och sågspån som går lätt att bearbeta och som går att betsa och lasera utan att det syns alltför mycket. Finns i flera olika färger för att matcha diverse olika träslag. Säljs i färghandeln.

Jag kom ihåg spacklet! (la in ett memo på mobilen ;))

Ages snabbspackel i färg furu2
www.svedo.se

Det verkar va ett litet företag, så bor du inte i närheten av en återförsäljare kanske du kan beställa direkt från Gränna.

kanon. får ta och ring dit. blir lite långt och åka annars. tackar :D

Är det någon som vet om det funkar att göra Lut med vitpigment på detta. sen ta hårdvaxa med vitpigmnet ("Zar wood patch") Om det går några tips

Har små springor som jag skulle vilja dölja

Gör så här:

https://www.youtube.com/watch?v=4tRayrmwpfQ

Alltså, ena biten sågas rakt och den andra 45 grader. Den på 45 grader sågar du ur sedan så den passar mot den raka biten. Passar fint om hörnet inte är 90 grader :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.