En grej till man måste tänka på är att även mellanväggen för toalettfixturen ger en viss bärighet

AndersMalmgren skrev:
Skulle gärna undvika att regla. Finns det lättbetong block i rätt dimension som så man kan sätta dit i ett stycke skulle det ju såklart hjälpa
Oavsett materialval för att bygga upp väggen så är det mycket lättare att få till en stabil lösning om man fäster i två motstående ytor, i detta fallet tak och golv. En "öppen" hörna son du har på din skiss är svår att stabilisera, speciellt med tanke på att du även vill fästa en dörr i den.

Varför vill du inte regla?
Som jag ser det är det den enklaste lösningen att utföra och resultatet blir nog bland de bättre som går att få när det gäller detta. Sen om det ska vara stålreglar eller trä vet jag ej med tanke på "branschregler", i mitt fall körde jag på trä då det är lättare att få till bra fäste tycker jag. Dessutom så utnyttjade vi möjligheten att bygga lite nischer i en av de uppreglade väggarna och slapp på så sätt en massa schampoflaskor på golvet!

Nu har vi bestämt hur vi ska göra, med lite tur hinner vi fixa det imorn.
Vi kör på PU700 men vid gångjärnen till duschdörren förstärker vi med vinkeljärn på båda sidor av blocket

väggsnutt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag skulle nog borra i armeringsjärn i kortändarna så att blocken sitter ihop med mer än bara bruk.
kanske även borra in armering i väggen

Blev riktigt stumt och fint med PU700, imorn ska jag fixa vinkeljärnen men tror det är overkill

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.