Vi ska mura en liten lecavägg som ska hålla en duschdörr.
Mellan varje lecablock (3 stycken ståendes på höjden) tänkte vi sätta ett vinkeljärn mellan väggen och lecan. Detta måste ju räcka för att ta upp krafterna dörrens vikt skapar?

dushdörr.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där känns inte som en bra ide.

Finns det ingen dörr som kan fås med en rak bit i början? Ser inte direkt hur det där löses på ett bra sätt men det du föreslår känns inte rätt.

Vi hade en ganska lik situation i vår lägenhet och där reglade jag upp väggarna (vi hade detta på båda sidorna). På snedden över öppningen sattes en glasdörr som då var fäst i regeln med 4 skruv och det höll utan någon tillstymmelse till svikt/rörelse i väggen. Skillnaden mot ditt fall var att jag även fäste väggarna i taket, vilket såklart stabiliserar upp det hela.

MathiasS skrev:
Det där känns inte som en bra ide.

Finns det ingen dörr som kan fås med en rak bit i början? Ser inte direkt hur det där löses på ett bra sätt men det du föreslår känns inte rätt.
Hänger inte med, kan du på ett mer tekniskt sätt förklara hur du menar att det inte skulle vara ett bra sätt?
Tänkte du på hållfastheten eller?

pjodden skrev:
Vi hade en ganska lik situation i vår lägenhet och där reglade jag upp väggarna (vi hade detta på båda sidorna). På snedden över öppningen sattes en glasdörr som då var fäst i regeln med 4 skruv och det höll utan någon tillstymmelse till svikt/rörelse i väggen. Skillnaden mot ditt fall var att jag även fäste väggarna i taket, vilket såklart stabiliserar upp det hela.
Okej jo det är ju lite skillnad, det är ju där som vinkeljärnen kommer in tänkte jag

AndersMalmgren skrev:
Hänger inte med, kan du på ett mer tekniskt sätt förklara hur du menar att det inte skulle vara ett bra sätt?
Tänkte du på hållfastheten eller?
Ja.

Lecastenarna sitter inte i förband och sitter dåligt både i varandra och i väggen. En vingelvägg helt enkelt som kommer falla till marken om påfrestningen blir fel.

Vinkeljärn kanske kan lösa delar av problemet men ställer ju till med andra problem istället.

Vad säger de senaste våtrumsreglerna - får du bygga med reglar, plyfa och lämplig skiva ytterst? Det går isåfall att bygga väldigt stadigt.

bracket.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär tänkte jag varje fog skulle se ut, det röda är murbruk

M
Tycker också det känns sådär. Håller säkert ett tag, men efter X antal svängar med glasdörren vickar man nog fram sprickor i fogen som går mot väggen och till slut vickar den loss lite så det lossar bruksdamm osv... Bara som jag tycker det känns som att det skulle bli...

Redigerat av moderator:
P
Jag skulle inte använda leca alls. Skull regla upp med stålreglar och klä med våtrums skivor.

Tror mer på lättbetongskiva eller wediskiva.
Fast limmar man lecan med sånt där dunderlim, pu 700? Så kanske det funkar.

Nu är nog inte risken att dörren trillar ned, det största problemet. Istället kan det bli småsprickor i tätskiktet mellan vägg och leca som kan orsaka en vattenskada.

Vi var inne ett tag på att använda PL400, men ska titta på PU700

thomas33 skrev:
Nu är nog inte risken att dörren trillar ned, det största problemet. Istället kan det bli småsprickor i tätskiktet mellan vägg och leca som kan orsaka en vattenskada.
Det är väl just sådana rörelser som foliesystem är designade för att ta upp? Men nu är ju målet att det ska bli helt stumt!

Skulle gärna undvika att regla. Finns det lättbetong block i rätt dimension som så man kan sätta dit i ett stycke skulle det ju såklart hjälpa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.