Har upptäckt att snickarna har satt upp tryckt virke för att hålla uppe blindbotten i bjälklaget för badrummet. Förutsättningarna är lite knepiga för badrummet då ett parti i mitten under badrummet inte är utgrävt, medans resten är källare. Detta hade lett till att golvbjälkarna från 1929 i det outgrävda utrymmet var dåliga och fick bytas ut. För att komma tillrätta med den outgrävda delen bilades det bort så att detta området sänktes och en platonmatta sattes som skydd mellan mark och golvbjälkar.
Eftersom en del av badrummet går ut över källaren kunde jag idag se hur man valt att bygga och såg då att mellan golvbjälkar och platonmatta har man använt sig av tryckt virke för att hålla uppe blindbottenskivorna. Trist nog har man redan hunnit dra avlopp och vatten, isolerat och lagt på golvspån innan jag såg detta.
Tryckt virke sägs ju stinka satan om det utsätts för fukt i instängda miljöer och jag är vill ju inte behöva riva badrummet om fem år för att det luktar.
Ska ta ett snack med snickaren imorgon men undrar lite om jag överreagerar så här på måndagkvällen. Ska jag ta och provsmaka lite av min nya Talisker och glömma allt, eller ska jag förbereda snickaren på att de får riva upp golvet imorgon?
Eftersom en del av badrummet går ut över källaren kunde jag idag se hur man valt att bygga och såg då att mellan golvbjälkar och platonmatta har man använt sig av tryckt virke för att hålla uppe blindbottenskivorna. Trist nog har man redan hunnit dra avlopp och vatten, isolerat och lagt på golvspån innan jag såg detta.
Tryckt virke sägs ju stinka satan om det utsätts för fukt i instängda miljöer och jag är vill ju inte behöva riva badrummet om fem år för att det luktar.
Ska ta ett snack med snickaren imorgon men undrar lite om jag överreagerar så här på måndagkvällen. Ska jag ta och provsmaka lite av min nya Talisker och glömma allt, eller ska jag förbereda snickaren på att de får riva upp golvet imorgon?
Jaja... Får se vad vi kommer fram till imorgon. Totalt är det inte mer än gissningsvis 5-6 st 22x95 på 130 cm vardera, varav kanske tre ligger strax ovanför det outgrävda utrymmet medans resten ligger i bjälklaget för källartaket.
Själv hade jag inte använt tryckt, men frågan är om det är argument nog för att riva upp alltsammans och göra om det.
Själv hade jag inte använt tryckt, men frågan är om det är argument nog för att riva upp alltsammans och göra om det.
Jag hade nog kunnat öppna min nya Talisker igår. Googlade under småtimmarna och hittade från Boverket att tryckimpregnerat virke av klass NTR A är tillåtet i bjälklagskonstruktioner, exempelvis som syll.
Det är helt idiotiskt att lägga tryckt virke som syll. Håller just nu på att byta syll som sattes dit för 10 år sedan. Fukt + Tryckt = fenolgaser. Det luktar nästan som mögel och sätter sig i hela huset. De har även byggt ut vardagsrumsgolvet med tryckt virke i golvbjälklaget. Jag hoppas att det inte luktar alltför mycket. Annars blir nästa projekt att riva golvet inifrån och byta hela golvet.
Såg att detta var 2 år sedan. Hur har det gått?
om din syll är ditlagd för 10 år sedan så borde den inte orsaka luktproblem, iaf inte pga impregneringen. När man läser om det så tror man sig väl kommit fram till att det var pentaklorfenoler i impregneringmedlen som skapade luktproblem och det förbjöd man nån gång på 70 talet.totte_79 skrev:Det är helt idiotiskt att lägga tryckt virke som syll. Håller just nu på att byta syll som sattes dit för 10 år sedan. Fukt + Tryckt = fenolgaser. Det luktar nästan som mögel och sätter sig i hela huset. De har även byggt ut vardagsrumsgolvet med tryckt virke i golvbjälklaget. Jag hoppas att det inte luktar alltför mycket. Annars blir nästa projekt att riva golvet inifrån och byta hela golvet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Om nu fuktproblemet är åtgärdat så kommer inte det tryckta virket att bli fuktigt och lukta.
Blir det fukt så kommer dina golvbjälkar att ruttna.
Däremot att sätta platon direkt mot blindbotten, jag skulle nog vilja ha ventilerat och mattan mot marken.
Protte
Blir det fukt så kommer dina golvbjälkar att ruttna.
Däremot att sätta platon direkt mot blindbotten, jag skulle nog vilja ha ventilerat och mattan mot marken.
Protte
Klicka här för att svara