4 350 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Måste man ha papp under första skiftet?
En firma bygger ett garage till mig i lättbetong. Jag har dock sett har inte lagt någon papp mellan plattan och första skiftet utan har istället lagt någon form av sand/lera. Har ingen aning om vad detta är. Plattan är en isolerad platta på mark. Hur kritiskt är det att ha pappen? Har fått lite olika bud på om pappen behövs eller ej. Argumenten emot är att garaget har isolerad platta med kapillär brytare egenskaper och att man skyddar kanten på första skiftet med en list som sätts i samband med att fasaden putsas. Storleken på garaget är 8x4.5 om det har någon betydelse.
/molcam
/molcam
I projekteringsanvisningen till Ytong Energy står det följande:
Murpapp under yttervägg
Normalt.används.murpapp,.minimikvalitet.som.PF2000,.un- der.lättbetongväggar.där.väggarna.byggs.upp.på.en.terräng- däckskonstruktion.med.golvvärme.som.går.ut.under.bakmu- rarna..Detta.är.särskilt.viktigt.då.terrängdäckskonstruktionen. utvidgas.i.längdriktning.när.den.värms.upp..-.viktigt.att.man. bör.värma.upp.långsamt.vid.cirka.20.grader. Murpappen.bidrar.på.så.vis.till.att.koppla.ifrån.några.av. dragkrafterna.härrörande.från.längdutvidgningen.från.ter- rängdäcket. Temperaturutvidgningarna.är.vanligen.störst.vid.första. uppvärmningen.av.vinterbyggen.och.i.långa.byggnader..Eller. använd.murpappslösningar.som.vanligt.för.murade.byggen.. Lim-papp-lim-lösning.kan.användas,.där.bärande.väggar.inte. vilar.på.terrängdäck.
Murpapp under skiljevägg
Normalt.används.murfolie.eller.papp.då.detta.förhindrar. kohesion,.d.v.s..vidhäftning.mot.terrängdäcket,.då.terräng- däck.kan.deformera..Härmed.undgås.att.väggarna.påverkas. olämpligt.från.dragkrafter.härrörande.från.terrängdäcken.i. mesta.möjliga.omfattning.
Synd att det blev punkter i texten när jag kopierade den
Murpapp under yttervägg
Normalt.används.murpapp,.minimikvalitet.som.PF2000,.un- der.lättbetongväggar.där.väggarna.byggs.upp.på.en.terräng- däckskonstruktion.med.golvvärme.som.går.ut.under.bakmu- rarna..Detta.är.särskilt.viktigt.då.terrängdäckskonstruktionen. utvidgas.i.längdriktning.när.den.värms.upp..-.viktigt.att.man. bör.värma.upp.långsamt.vid.cirka.20.grader. Murpappen.bidrar.på.så.vis.till.att.koppla.ifrån.några.av. dragkrafterna.härrörande.från.längdutvidgningen.från.ter- rängdäcket. Temperaturutvidgningarna.är.vanligen.störst.vid.första. uppvärmningen.av.vinterbyggen.och.i.långa.byggnader..Eller. använd.murpappslösningar.som.vanligt.för.murade.byggen.. Lim-papp-lim-lösning.kan.användas,.där.bärande.väggar.inte. vilar.på.terrängdäck.
Murpapp under skiljevägg
Normalt.används.murfolie.eller.papp.då.detta.förhindrar. kohesion,.d.v.s..vidhäftning.mot.terrängdäcket,.då.terräng- däck.kan.deformera..Härmed.undgås.att.väggarna.påverkas. olämpligt.från.dragkrafter.härrörande.från.terrängdäcken.i. mesta.möjliga.omfattning.
Synd att det blev punkter i texten när jag kopierade den
Hej,
jag måste anmäla en klart avvikande åsikt. Att första skiftet skulle vara rörelsefog har jag aldrig hört talas om. Pappen används för motverka vertikal fuktvandring och skall hålla tätt. I vissa konstruktionsnormer skall t.o.m. två horisontella fuktspärrar installeras med ett visst avstånd från varandra.
Att man i Sverige ibland struntar i pappen för att plattan skulle vara kapillärt skyddad kan jag förstå. Men enligt min mening
minskar därmed säkerheten mot fuktvandring.
jag måste anmäla en klart avvikande åsikt. Att första skiftet skulle vara rörelsefog har jag aldrig hört talas om. Pappen används för motverka vertikal fuktvandring och skall hålla tätt. I vissa konstruktionsnormer skall t.o.m. två horisontella fuktspärrar installeras med ett visst avstånd från varandra.
Att man i Sverige ibland struntar i pappen för att plattan skulle vara kapillärt skyddad kan jag förstå. Men enligt min mening
minskar därmed säkerheten mot fuktvandring.
Jag tror larsa menar sanden som jag inte visste vad det var. Marmi det var just den texten jag letade efter. Det som gör mig överraskad är att det inte står något om fukt i texten för det var därför jag trodde man lade pappen. Oavsett har jag från vår ka, annan byggfirma samt från konstruktören samt byggaren själv fått info om att man inte behöver pappen om man har platta på mark. Så 4 st har sagt ok på att köra utan papp. Sen att ka gärna hade sett att man hade det är nog mest för att det är hans jobb att man följer svensk praxis...
Klicka här för att svara