28 525 läst ·
43 svar
29k läst
43 svar
Trallskruv för att skruva i träreglar inomhus?
Av någon anledning tänkte jag att det skulle petimetras på det där..jag jämförde 5x80-skruvar där det skiljer 2 öre per skruv
De övriga dimensionerna skiljer ju väldigt mycket beroende på förpackningsstorlek 6x120 Heco 700-pack kostar bara 57 öre st tex...
Med andra ord är det mer bensinpriset och avståndet man har till BT respektive Jula som spelar roll;-)
Med andra ord är det mer bensinpriset och avståndet man har till BT respektive Jula som spelar roll;-)
Det här måste väl stämma? Vilka krafter är det som ska tas upp av skruven som håller en stående regel i en vägg? Egentligen borde det väl räcka med en liten skruv uppe och en nere så att regeln står still tills man har skruvat fast sin OSB-skiva?JOW skrev:
Japp, jämför hur man gör med plåtreglar.tlundberg skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Snart är det dags för ett större inköp av skruv. Främst i storlekarna 5x40-90 samt 6x80-180. Det ska vara träskruv med försänkt skalle för att skruva reglar m.m. Kommer kanske att köpa skruv för runt 5000 kr,
Eftersom Biltema gått ifrån sitt erbjudande om billigare pris vid köp av 4 askar så känns inte dom som ett givet alternativ fortfarande.
Vad har ni att föreslå?
Eftersom Biltema gått ifrån sitt erbjudande om billigare pris vid köp av 4 askar så känns inte dom som ett givet alternativ fortfarande.
Vad har ni att föreslå?
Ett tips kan vara också att kolla prestandadeklarationen för skruven ni skall köpa.
All CE märkt skruv skall ha prestandadeklaration tillgänglig, denna berättar om utdragsvärden och skjuvningskrafter.
Kan vara så att du på en billigare skruv behöver gå upp i dimension, och då är kanske prisvinsten raderad eller minskad en hel del.
Skruv och skruv är sällan samma sak även om de ser lika ut, mitt råd är att köpa av en av de större leverantörerna för att försäkra er om att det faktiskt gjorts lite tester på skruven. Finns prestandadeklaratione så kan ni utgå från att de värden som finns där stämmer, då CE märkningen kräver en hel del kontroller under tillverkningens gång.
All CE märkt skruv skall ha prestandadeklaration tillgänglig, denna berättar om utdragsvärden och skjuvningskrafter.
Kan vara så att du på en billigare skruv behöver gå upp i dimension, och då är kanske prisvinsten raderad eller minskad en hel del.
Skruv och skruv är sällan samma sak även om de ser lika ut, mitt råd är att köpa av en av de större leverantörerna för att försäkra er om att det faktiskt gjorts lite tester på skruven. Finns prestandadeklaratione så kan ni utgå från att de värden som finns där stämmer, då CE märkningen kräver en hel del kontroller under tillverkningens gång.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta ett kanske OT inhopp i diskussionen men en sådan liten detalj i bygget som skruv (eller spik) finns det väl ingen anledning att "snåla" med?
Jag använder Heco, ytbehandling "Protect 4" som finns bl.a. på Jula, och Gunnebo när det gäller skruv.
Har dåliga erfarenheter av Biltemas ankarskruv. Håller mig faktiskt helst från den butikskedjans produkter.
Jag använder Heco, ytbehandling "Protect 4" som finns bl.a. på Jula, och Gunnebo när det gäller skruv.
Har dåliga erfarenheter av Biltemas ankarskruv. Håller mig faktiskt helst från den butikskedjans produkter.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Absolut inget jag tänkt snåla med. Men priserna varierar enormt mycket. Onödigt att köpa "märkesskruv" för mer än det dubbla än dugliga skruvar av annan märke.
Vill därför veta om biltemas, Heco, Dresselhaus skruv eller andra märken fungerar så man slipper köpa tex Essve för att det är den enda som duger.
Vill därför veta om biltemas, Heco, Dresselhaus skruv eller andra märken fungerar så man slipper köpa tex Essve för att det är den enda som duger.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Priset på "Skruvmärket" beror väl snarare på försäljningskanalen än på märket.Anna1984 skrev:Absolut inget jag tänkt snåla med. Men priserna varierar enormt mycket. Onödigt att köpa "märkesskruv" för mer än det dubbla än dugliga skruvar av annan märke.
Så det gäller kanske att hitta en bygghandlare med rimliga priser än att hitta billigaste tänkbara "skitskruv".
Som sagt har jag dåliga erfarenheter av Biltemas ankarskruv.
Det är inte kul att dra tio skruv i en spikplåt och hälften går av rätt under skallen
Har, som sagt, köpt de flesta skruven på GS-byggvaror och JULA.
Aldrig känt att jag fått betala för mycket, och alltid fått bra kvalitet.
Du har inte funderat på att hyra en spikpistol för att spika reglar mm - skall det inte vara demonteringsbart (enkelt) och byggs in i konstruktionen är spik svårslaget ekonomiskt (inköp + arbetstid). Med en riktig spikpistol behöver man inte heller ha underarmar som Karl-AlfredAnna1984 skrev:
Jag har en spikpistol, men det är väl just bara reglarna inuti en vägg som man kan spika. Men dom kan det faktiskt vara enkelt och smidigt att spika.Grottan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden