6 740 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
liggande eller stående reglar vid tilläggsisolering
Jag är helt med på hur jag ska göra. Reagerar bara på diverse besrrivningar som inte belyser detta tydligt.
Läste tex om ett tips att man ska sätta en liten distans bakom spikläkten för att få en bra ventilation i spalten. Även detta skulle ju resultera i massa punkteringar om man har för långa spik.
Nog om detta men en fråga kvarstår, vilka vattenmängder är det vi pratar om egentligen? Duken kallas ju trots allt vindduk och panelen ska ju hålla allt vatten från duken. Är det bara lite kondens som bildas så känns det ju inte så jäkal noga om det blir nått hål här å där ...eller?
Läste tex om ett tips att man ska sätta en liten distans bakom spikläkten för att få en bra ventilation i spalten. Även detta skulle ju resultera i massa punkteringar om man har för långa spik.
Nog om detta men en fråga kvarstår, vilka vattenmängder är det vi pratar om egentligen? Duken kallas ju trots allt vindduk och panelen ska ju hålla allt vatten från duken. Är det bara lite kondens som bildas så känns det ju inte så jäkal noga om det blir nått hål här å där ...eller?
Distans känns lite överdrivet kan jag tycka och det fungerar ej i ditt fall om du har liggande 45x45 bakom. Det ska inte komma in någe vatten och kondens tror jag knappast det blir så långt ute i väggen. Punktera vindduken går inte komma ifrån då man måste fästa upp materialet på något sätt. Bara köra på 
Men alltså ignorerar alla bara det jag skrivit om rätt spiklängd?
@Arne99: Det som står i träguiden utgår ju också från att du använder skivmaterial som vindskydd. Då är lite för långa spikar inte alls samma problem.
@Arne99: Det som står i träguiden utgår ju också från att du använder skivmaterial som vindskydd. Då är lite för långa spikar inte alls samma problem.
Arne999 skrev:Jag är helt med på hur jag ska göra. Reagerar bara på diverse besrrivningar som inte belyser detta tydligt.
Bor du vindutsatt så kan det nog tränga in lite vatten vid slagregn. Mycket beror ju på vilken sorts panel du ska ha (vilket du inte angett). Lockpanel är inte särskilt utsatt då det blir en naturlig luftning ändå. Är det spontad panel så skulle åtminstone jag använt mig av distanser bakom spikläkten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden