Jag ska inreda en isolerad övervåning. Övervåningen är som sagt isolerad, men saknar väggar helt. Takvinkeln är 45 grader. Jag undrar vart jag ska börja bygga väggen någonstans räknat från där taket möter golvet längst ut? Hur hög ska väggen vara där jag börjar bygga?
Svårt att förklara I ord, men bifogar en bild så kanske ni förstår vilken vägg jag menar.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
skall du ha den tvärs över?
eller vill du göra vägg upp till taket?

SBH skrev:
skall du ha den tvärs över?
eller vill du göra vägg upp till taket?
Jag vill ha det som på bilden. Undrade bara om det fanns något standardmått som man brukar ha där väggen börjar? Tex att man bygger så att väggen alltid börjar där den blir tex 60cm eller liknande.

S
det är ju bara egentligen att sätta skiver på reglerna som du har, från golv till nock

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Jag vill ha det som på bilden. Undrade bara om det fanns något standardmått som man brukar ha där väggen börjar? Tex att man bygger så att väggen alltid börjar där den blir tex 60cm eller liknande.
Nej, du får helt enkelt välja själv. :)

Byggtekniskt sett kan man ha begränsningar, främst brukar det kunna vara stödben på takstolarna som bestämmer hur långt ut som mest man kan sätta kattvinds-väggen.
Om man nu inte tycker det är käckt med med lite stödben som korsar rummet mellan golv och snedtaket (jag har faktiskt sett det någon gång - besvärligt att städa, möblera osv.).

Sen kan den som beräknat och ritat takstolarna tänkt sig last på endast en del av bjälklaget så takstolarna egentligen blir underdimensionerade ifall man sätter kattvindsväggen för långt ut.
Detta leder inte till att byggnaden rasar, men svikt och nedhäng blir för stort på bjälklaget, vilket innebär "olägenhet".

Sen måste man tänka lite på isolering och ev nödvändig luftspalt och luftventiler/takfotsventilation och sånt så ev går det inte att ta bort kattvinden helt och hållet, dvs låta snedtak möta golv.

Men i övrigt har du bara att tänka på hur du vill och kan använda utrymmet, riktigt lågt är ju svåranvänt.
En säng kan säkert stå mot en 1meters vägg med 45° snedtak utan att det blir alltför opraktiskt, särskilt om det är barn/ungdoms-rum.
Annars kan man kanske tänka sig lite sinnrik förvaring längst ut.

Perfekt, precis ett sånt svar jag behövde :-)

Jag gjorde mina väggar 1,3m höga mot snedtaket. Jag skulle inte vilja ha lägre trots att det givetvis ger mer golvyta. 1,3m går att utnyttja väl genom att ställa säng, skrivbord etc mot väggen. Ju lägre desto svårare.

S
du mena så du. trodde du mena på reglarna som du hade

SBH skrev:
du mena så du. trodde du mena på reglarna som du hade
Nej det var bara en exempelbild.

Vi har 120. Enkelt att bara ställa dit skivan. Funkar bra med möblering också. Funderar på att flytta ut den ännu längre i sonens rum för att vinna golvyta. Vet du hur du ska möblera rummet kan du ju anpassa lite efter det.

Vi har också 120 cm hög vägg. Jag hade gärna haft lite lägre, men å andra sidan blir det utmärkt kattvind med en hel del förvaring där.

Tjänar man något på att isolera väggen ut mot kattvinden vad det gäller ljuddämpning? Jag ska isolera alla andra väggar, men dom väggarna skiljer ju rum från varandra och kattvindsväggen går ju bara ut mot ytterväggen.

Jag är själv uppväxt i ett barnrum där snedtaket gick ända ner till golvet. Det blev stor golvyta, men det var svårt att utnyttja utrymmet längst in i vinkeln. I vårt nuvarande hus har vi 90 cm lodrätt vägg innan snedtaket tar vid. Det fungerar bra, det går att ha en säng direkt mot väggen utan att man får klaustrofobi när man ligger på rygg i den.

Anna1984 skrev:
Tjänar man något på att isolera väggen ut mot kattvinden vad det gäller ljuddämpning? Jag ska isolera alla andra väggar, men dom väggarna skiljer ju rum från varandra och kattvindsväggen går ju bara ut mot ytterväggen.
Spelar väl ingen större roll varför man isolerar den? Värmeisolerad ska den ju ändå vara, yttertaket har ju (normalt sett) ingen isolering och då får man hyfsad ljuddämpning för eventuella "krypljud" ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.