19 729 läst ·
51 svar
20k läst
51 svar
Järnbalk i nock - inte limträ som var överenskommet
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Är det kartong ovan isoleringen på balken?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Och fick du svar ang nedböjningen?
det är väl luftspalten som är ovanför balken och därovanför nån slags skiva... nej, jag har inte frågat om nedböjningen utan litar på att konstruktören och kontrollansvarig har koll på läget.. De säger att det ska räcka med ett lager gips i taket. Uppfyller brandkraven då, så att det finns tillräckligt med tid för utrymning. Skulle ev. kunna kolla vad det kostar att istället ha två lager gips... får överväga kostnaden. Risken för sprickor mm i skarvarna är väl mindre om jag har två lager gips ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag skulle fråga hur de har kommit fram till att en gipsskiva räcker. Kravet borde vara R30 vilket normalt uppnås med tex 2 gipsskivor. Beroende på typ av isolering och tjocklek kan det dock räcka med en skiva.
Om det krävs 2 skivor då skall du inte betala extra för det då bytet av balk föranledde kravet på två lager gips.
Om det krävs 2 skivor då skall du inte betala extra för det då bytet av balk föranledde kravet på två lager gips.
En fråga angående isoleringen. I konstruktionsritningarna är det angett 400 mm lösull, men vi har tänkt använda Knauf bruna miljövänliga isolering (ecobat & ecoblanket) och enligt Knauf motsvarar 340 mm av deras isolering 400 mm lösull.
Jag kan tänka mig att mängden isolering i snedtaket påverkar också risken för kondens mm - jag tänker igen på stålbalken (som redan fått 70 mm stenull ovanpå). Är det klokt att hålla sig till 340 mm av Knaufs glasull, eller är det någon fördel (förutom att man sparar energi) att ha tjockare isolering?
Jag kan tänka mig att mängden isolering i snedtaket påverkar också risken för kondens mm - jag tänker igen på stålbalken (som redan fått 70 mm stenull ovanpå). Är det klokt att hålla sig till 340 mm av Knaufs glasull, eller är det någon fördel (förutom att man sparar energi) att ha tjockare isolering?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Lösull packar sig enligt ryktet och då får du en oisolerad glipa närmast stålbalken vilket om det stämmer inte är bra.
Nej det finns ingen annan fördel som jag känner till som är relevant.
Dock bör du stämma av med konstruktören ang byte av isoleringstjocklek, taket är ju uppbyggt för 400 mm isolering och att byta skulle ge ett tomrum på 60 mm.
Nej det finns ingen annan fördel som jag känner till som är relevant.
Dock bör du stämma av med konstruktören ang byte av isoleringstjocklek, taket är ju uppbyggt för 400 mm isolering och att byta skulle ge ett tomrum på 60 mm.
Stämmer nog att det inte finns lagerbalkar som duger, testa lite snabbt att stoppa in siffrorna i moelvens dimensoneringsprogram och de hade ingen som klarade av 11m spännvidd på 10m brett hus i snözon 1,5.
8m spännvidd, betongpannor på taket gav 630mm hög balk(deras största).
En sak att komma ihåg, när man beräknar belastning på balk som har endast två stöd(en i varje ända) så blir belastningen beroende på längden upphöjt i 4, så det börjar skena ganska fort, och en meter har större betydelse än vad man tror, och det är därför man har bärande väggar i närheten av mitten av huset.
8m spännvidd, betongpannor på taket gav 630mm hög balk(deras största).
En sak att komma ihåg, när man beräknar belastning på balk som har endast två stöd(en i varje ända) så blir belastningen beroende på längden upphöjt i 4, så det börjar skena ganska fort, och en meter har större betydelse än vad man tror, och det är därför man har bärande väggar i närheten av mitten av huset.
Klicka här för att svara