Hej

Jag funderar starkt på att bygga en egen trappa till ovanvåningen då den gamla åkte ut under renoveringen.

Tanken är att ha 2 st underliggande vangstycke sågade ur limträbalk.
Längden blir ca 4600 mm, frågan är hur kraftig balken bör vara?
Om man då bara tänker på den biten som blir kvar efter att stegen är utsågade.
På bilden nedan är det måttet 120 mm, är det tillräckligt?

Passar även på att fråga hur man lättast sågar ut för stegen?
trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Rasmus

Jag puffar lite på denna fråga. Jag vill också veta om dimension.

Kan inte svara vilka mått som gäller men en bra sticksåg skulle jag använda till detta...

Vilken längd upptar trappan i horisontalplanet?

Jag tror att 120mm kvarvarande höjd är för klent.

Om vi antar 2,40m takhöjd + bjälklagets tjocklek, och 45 graders lutning, vilket är i brantaste laget. Då får du ju en längd (spännvidd) på ca. 4m. Skulle man byggt ett bjälklag med den spännvidden så skulle du behövt ha 195 - 220mm bjälkar. Och som sagt, troligen bör du räkna med 4,5 - 5m för att få en bekväm lutning (googla "trappformeln", för rätt förhållande mellan steghöjd och stegdjup).

hempularen skrev:
Jag tror att 120mm kvarvarande höjd är för klent.

Om vi antar 2,40m takhöjd + bjälklagets tjocklek, och 45 graders lutning, vilket är i brantaste laget. Då får du ju en längd (spännvidd) på ca. 4m. Skulle man byggt ett bjälklag med den spännvidden så skulle du behövt ha 195 - 220mm bjälkar. Och som sagt, troligen bör du räkna med 4,5 - 5m för att få en bekväm lutning (googla "trappformeln", för rätt förhållande mellan steghöjd och stegdjup).
Jag tror också att 120 är på tok för klent. Däremot tror jag inte riktigt man kan räkna på samma sätt som för ett golbjälklag då belastningen inte går vinkelrätt mot balkens smalaste snitt.

En rimlig lösning tror jag är att inte jacka ur balken utan istället fästa stegen mot sidan av vangstyckena.

Nej, man torde behöva dimensionera utifrån det vertikala snittet. Dvs, i samma riktning som belastningen sker.

Vår trappa har ett tvärsnitt på vangstyckena på c:a 280 mm

En trappa som lutar 45 grader _borde_ således klara sig med en 195 regel, men märk väl att detta är det osågade måttet, alltså det som blir kvar efter urtaget för stegen.

Här är en bra beskrivning om hur du tillverkar en trappa:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/trappor/bygg-trappa-med-klassisk-rytm/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.