19 121 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
Vart påbörjar man väggen vid snedtak?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Taket är ju isolerat så värmemässigt ska det inte göra någon skillnad. Kattvinden bygger jag ju för att jag inte vill ha snedtak ända ner till golvet. Så frågan var om isoleringen i väggen mot kattvinden vinner något i ljuddämpningsförmåga eller om det räcker att man endast isolerar väggen mot angränsande rum.Anna_H skrev:
Jag menar att normalt sett brukar taket på kattvinden INTE vara isolerad, det är oftast väggen man isolerar, och kattvindens golv som ju är tak i bottenvåningen.Anna1984 skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Taket är ju isolerat så värmemässigt ska det inte göra någon skillnad. Kattvinden bygger jag ju för att jag inte vill ha snedtak ända ner till golvet. Så frågan var om isoleringen i väggen mot kattvinden vinner något i ljuddämpningsförmåga eller om det räcker att man endast isolerar väggen mot angränsande rum.
Öht tillför isolering inne i vanliga mellanväggar relativt lite i ljudisolering. Men isolering där käkar åtminstone upp ev resonansljud i den låda som själva väggen utgör, även om det påverkar ganska lite på ljudtransmissionen genom hela väggkonstruktionen.
Och att ljudisolera väggen mellan rum och kattvind kan ha betydelse, om flera rum vetter mot samma kattvind så kan själva kattvinden erbjuda en väg för luftburna ljud, mellan rummen.
Är det på det viset kan det vara ide att sätta skivmaterial på bägge sidorna om väggreglarna samt fylla åtminstone ca hälften av utrymmet i väggen för att dämpa egenresonanser i hålrummet och i väggen.
Och att ljudisolera väggen mellan rum och kattvind kan ha betydelse, om flera rum vetter mot samma kattvind så kan själva kattvinden erbjuda en väg för luftburna ljud, mellan rummen.
Är det på det viset kan det vara ide att sätta skivmaterial på bägge sidorna om väggreglarna samt fylla åtminstone ca hälften av utrymmet i väggen för att dämpa egenresonanser i hålrummet och i väggen.
Klicka här för att svara