O
MaxPax skrev:
Ja bauhaus har ju rykte om sig att ha kompetent personal... :confused:

En vän ville ha övermålningsbar målarfog och blev påsåld silikon som "skulle funka lika bra". Kul då när färgen flagade av överallt det var fogat... :thumbdown:
Deras kompetens verkar variera med vädret.... Kul att det fungerade det som bauhause rekommenderade.... Även om det nog var mer tur en skicklighet...:p Gällande det som 237 skrev....
För det som MaxPax skriver känns mer som det bauhaus jag har hört talas om....:)
 
Jag har två omgångar kakel som lossnat så tredje gången så bytte jag bort spånskivan och satte gips.

Protte
 
Jag har pratat med min kontrollansvarig nu. Han sa att det inte var några problem. Bara man använder flexfix eller liknande. Gips är att föredra, men eftersom det nu redan sitter spånskivor så hade han aldrig hade satt upp gips också. Det kommer att fungera bra ändå.
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara bättre att sätta gips utanpå spånskivan , dels för att det är ett dött material och skulle du i framtiden vilja byta kakel så är det enklare för dig att ta bort det.
Hellre bryta bort gips och kakel vid renovering än att försöka rätta till spånskiva med kakelfix.
 
S
när det någon budget variant när det ej är gips på väggen?
kakel på spånet kan bli dyrt när och om man någon gång vill byta kakel
 
Varför skulle det bli dyrt att byta kakel på spånet???
Bryta loss, rensa, spackla, dit med nytt.
Primer, flexfix, fog. Det funkar bra på spån som sitter inomhus med relativt konstant klimat.
 
Spånskiva har då aldrig fungerat bra i mina hus och inte heller den masonite boarden som sitter i mitt nuvarande hus.
Det är bara så att det är inte dött mtrl. och rör sig hela tiden och det är ju dumt att lägga ner jobb på detta och få göra om det i framtiden.:confused:
 
Sätt rotgips så underlättar det enormt den dagen du vill byta kakel, och spånskiva kommer bara vara kex när du river bort kaklet.
 
När mina föräldrar gjorde om köket på 70-talet satte de masonit under kaklet. Det satt utan problem tills det gjordes om för något år sedan, nu med gips under, så visst kan det funka med "levande" material
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
S
largab skrev:
Varför skulle det bli dyrt att byta kakel på spånet???
Bryta loss, rensa, spackla, dit med nytt.
Primer, flexfix, fog. Det funkar bra på spån som sitter inomhus med relativt konstant klimat.
för fixet sitter redigt på spånet. så man kan få en stor krater(eller hål.) när river bort kaklet. = mer att spackla.
på gips rensa bort kaklet. göra rent. prima, fix sedan kakel
 
SBH skrev:
för fixet sitter redigt på spånet. så man kan få en stor krater(eller hål.) när river bort kaklet. = mer att spackla.
på gips rensa bort kaklet. göra rent. prima, fix sedan kakel
Kakel sitter ordentligt på gips också kan jag upplysa om. Jag förstår inte varför man är så rädd för "levande" material bakom några kakelplattor. Med flexibel fix och fog så ska spånskivorna nästan dansa omkring innan det spricker. Och varför ska man bry sig om den som eventuellt ska byta kakel i framtiden. Det är väl dennes bekymmer.
 
S
imported_Benno skrev:
Kakel sitter ordentligt på gips också kan jag upplysa om. Jag förstår inte varför man är så rädd för "levande" material bakom några kakelplattor. Med flexibel fix och fog så ska spånskivorna nästan dansa omkring innan det spricker. Och varför ska man bry sig om den som eventuellt ska byta kakel i framtiden. Det är väl dennes bekymmer.
allt är beroende hur bra man är på att riva det.
visst det kan hålla. det är riktigt olika, det kan funka bra hos dig men inte hos grannen.
"Det är väl dennes bekymmer" så ska man aldrig tänka. vad man än gör.
 
Och varför ska man bry sig om den som eventuellt ska byta kakel i framtiden. Det är väl dennes bekymmer.
Det kan vara en själv som ska byta nästa gång. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.