Någon som känner igen dessa takskivor?
Sitter i taket i ett litet sovrum i hus från 1893, som renoverats i omgångar, innan jag köpte det.
Känslan i rummet är att takskivorna dämpar ljudet på något sätt.
Någon som sett taket har gissat på "tretex", någon annan har sagt "absorbentskivor".
Materialet känns lite "poröst".
Eftersom jag vill sanera huset från den asbest som finns funderar jag.
Kan dessa takskivor innehålla asbest?
Bör jag ta ett prov eller kan jag helt enkelt låta dem sitta kvar oavsett om de innehåller asbest eller inte?
Känns viktigt med tanke på att barn sover i rummet.
Tacksam för goda råd!
Sitter i taket i ett litet sovrum i hus från 1893, som renoverats i omgångar, innan jag köpte det.
Känslan i rummet är att takskivorna dämpar ljudet på något sätt.
Någon som sett taket har gissat på "tretex", någon annan har sagt "absorbentskivor".
Materialet känns lite "poröst".
Eftersom jag vill sanera huset från den asbest som finns funderar jag.
Kan dessa takskivor innehålla asbest?
Bör jag ta ett prov eller kan jag helt enkelt låta dem sitta kvar oavsett om de innehåller asbest eller inte?
Känns viktigt med tanke på att barn sover i rummet.
Tacksam för goda råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg:
Skivorna känns inte särskilt porösa, som jag först trodde.
Knackar man på dem är de tämligen hårda och man måste trycka ganska hårt för att det ska "svikta" lite under fingret. Dvs man känner en tendens av att materialet kan vara lite lite poröst.
Vet ej, kanske är ytan lite hårdare pga färgen som är målad utanpå, men helt klart inte jätteporöst material i skivan.
Låter ungefär som att man knackar på en hård träskiva.
Men, ytan har en viss struktur. Inte helt slät.
Skivorna känns inte särskilt porösa, som jag först trodde.
Knackar man på dem är de tämligen hårda och man måste trycka ganska hårt för att det ska "svikta" lite under fingret. Dvs man känner en tendens av att materialet kan vara lite lite poröst.
Vet ej, kanske är ytan lite hårdare pga färgen som är målad utanpå, men helt klart inte jätteporöst material i skivan.
Låter ungefär som att man knackar på en hård träskiva.
Men, ytan har en viss struktur. Inte helt slät.
Och det är? 
Har aldrig ens hört ordet..
Bör det rivas bort eller sitter det bra där det sitter?
Förmodligen fin gammal pärlspont under, men osäker på om jag vågar riva i skivorna, ifall de kan innehålla asbest.
Har du nån aning SBH?
Har aldrig ens hört ordet..
Bör det rivas bort eller sitter det bra där det sitter?
Förmodligen fin gammal pärlspont under, men osäker på om jag vågar riva i skivorna, ifall de kan innehålla asbest.
Har du nån aning SBH?
Googlade lite på huntonit.
På de flesta bilder ser det ut som huntonit har en typ "ådringsstruktur", ränder som i en vanlig träplanka.
Så ser inte mitt tak ut. Det ser mer svagt "knottrigt" ut. Och, skivorna gör rummet lite djuddämpat på något sätt.
Som att skivorna skulle kunna vara nån typ av absorbentskiva.
Ger huntonit sån effekt?
Och, innehåller tretex eller huntonit asbest?
Eller är det bara att riva ner?
På de flesta bilder ser det ut som huntonit har en typ "ådringsstruktur", ränder som i en vanlig träplanka.
Så ser inte mitt tak ut. Det ser mer svagt "knottrigt" ut. Och, skivorna gör rummet lite djuddämpat på något sätt.
Som att skivorna skulle kunna vara nån typ av absorbentskiva.
Ger huntonit sån effekt?
Och, innehåller tretex eller huntonit asbest?
Eller är det bara att riva ner?
träfiberskiva. gillar du skivorna så sparar du dom.Stina71 skrev:
finns risk att matrialet bakom inte är värst fint.
Har sett såna innan och det är någon form av "färdig tak" av tretex typ. Ingen fara att ha dem kvar.
Ingen aning om vad det kan vara för något men jag slänger in en liten fundering som kan vara värd att fundera på.
Jag kan ha fel men är inte asbest säkrast så länge det får sitta kvar? Dvs att det frigörs inga farliga asbestfibrer så länge man inte rör materialet? Såvitt jag förstått så är det farliga i asbest de småfibrer som flyger omkring när man river och sågar i skiten och som man då andas in. Det är klart, OM det finns asbest i innerväggar och tak så frigörs det ju lite grann om du skulle borra för att hänga upp tavlor eller lampor men finns det verkligen asbest i vägg/takbeklädnader invändigt? Är det inte bara i fasadplattor, ventilationsrör och gamla bromsbelägg man använt asbest, typ...?
Anyway, tänk efter före (vilket du ju gör iom den här tråden
) så du inte skapar dig en massa onödigt arbete. Asbest ska man inte leka med men jag TROR inte dina barn skadas av att vistas i ett rum i ett hus där det finns asbest i väggarna, förutsatt att de inte river väggarna.... 
Jag kan ha fel men är inte asbest säkrast så länge det får sitta kvar? Dvs att det frigörs inga farliga asbestfibrer så länge man inte rör materialet? Såvitt jag förstått så är det farliga i asbest de småfibrer som flyger omkring när man river och sågar i skiten och som man då andas in. Det är klart, OM det finns asbest i innerväggar och tak så frigörs det ju lite grann om du skulle borra för att hänga upp tavlor eller lampor men finns det verkligen asbest i vägg/takbeklädnader invändigt? Är det inte bara i fasadplattor, ventilationsrör och gamla bromsbelägg man använt asbest, typ...?
Anyway, tänk efter före (vilket du ju gör iom den här tråden
Det är någon form av tretexskivor. Testa att trycka in ett häftstift eller en knappnål. Det bör gå enkelt med handkraft om det är tretex. Skivorna ger bra ljuddämpning i rummet så är de inte för fula finns en poäng att behålla dem.
Det är ingen fara att riva ned dem. Det kommer damma ordentligt, men det är inte något farligt damm.
Det är ingen fara att riva ned dem. Det kommer damma ordentligt, men det är inte något farligt damm.
Troligtvis är det en vanlig takskiva med en struktur som är lite knottrig , den kan vara gjord i en tjockare form av masonit eller träfiber.
Och det är nog absolut inte asbest i dom.
Hade det varit ett traktorgarage med takskivor så hade nog varit större risk med asbest skivor.
Och det är nog absolut inte asbest i dom.
Hade det varit ett traktorgarage med takskivor så hade nog varit större risk med asbest skivor.
Tretex och Masonit är väl gamla företag som tillverkade olika typer av träbaserade skivor....
Har liknande takskivor i mitt hus, och det är en form av träfiberplatta med ett tåligare ytlager av färg.
Så det är en lite hårdare tretexskiva med färg på.
Och asbets behöver du inte oroa dig för! Men river du det endå så ha dammskydd för dom dammar nå enormt! När man bryter i dom.
En kort fråga, varför så orolig för asbets i allt?
Så det är en lite hårdare tretexskiva med färg på.
Och asbets behöver du inte oroa dig för! Men river du det endå så ha dammskydd för dom dammar nå enormt! När man bryter i dom.
En kort fråga, varför så orolig för asbets i allt?