5 787 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hornbach i Helsingborg - lite besviken
Hej alla glada,
I samband med våra renoveringar här hemma så har jag handlat en hel del på
Hornback i Helsingborg. Jag har tyckt, och tycker väl fortfarande, att man får ett
trevligt bemötande överlag. Jag börjar dock att störa mig alltmer på deras slogan
"vi tror inte, vi vet".
Vårt hus är byggt 1933 i tegel. Samtliga väggar är vassreveterade, med antingen trä
eller tegel som underliggande material. Jag tänkte mig att det må vara en snabb och enkel metod
att skruva gipsskivor på träväggarna och limma gipsskivor på stenväggarna, istället för att lägga avsevärt mycket mer tid på att bredspackla hela väggarna.
Varandes en glad amatör så knallade jag in på färgavdelningen på Hornbach och frågade
dem om de har gipsbruk för limning av gipsskivor. Den första säljaren som jag pratade med såg ut som ett levande frågetecken, och sade sedan med mycken förvissning i rösten att gipsskivor, de kan man bara skruva.
För att vara säker så gick jag ett varv, och frågade sedan en annan säljare på samma avdelning om samma sak. Då fick jag svaret att det går att limma gipsskivor med PL400-lim, men att underlaget då måste vara 100% slätt. Jag frågade om det inte finns någon slags gipsbruk som man kan använda för ändamålet. Återigen så fick jag "målarens svar" att det gör det minsann inte.
Något förbryllad så åkte jag till Beijer Bygg och frågade dem.
Jajjamen, sade de och tog fram säckar med Gyproc G66 som är avsett just för att limma gipsskivor.
I efterhand så har jag tittat runt på Hornbach, och det har ingen gipsbaserad produkt i sortimentet
som är avsedd för att limma gipsskivor.
Kan det verkligen vara så att det yrkesfolk som de säger att de har rekryterat verkligen inte
känner till sådana här saker, eller handlar det om att bara "känna till" de metoder och produkter
som de själva säljer?
Vad har ni för erfarenheter?
I samband med våra renoveringar här hemma så har jag handlat en hel del på
Hornback i Helsingborg. Jag har tyckt, och tycker väl fortfarande, att man får ett
trevligt bemötande överlag. Jag börjar dock att störa mig alltmer på deras slogan
"vi tror inte, vi vet".
Vårt hus är byggt 1933 i tegel. Samtliga väggar är vassreveterade, med antingen trä
eller tegel som underliggande material. Jag tänkte mig att det må vara en snabb och enkel metod
att skruva gipsskivor på träväggarna och limma gipsskivor på stenväggarna, istället för att lägga avsevärt mycket mer tid på att bredspackla hela väggarna.
Varandes en glad amatör så knallade jag in på färgavdelningen på Hornbach och frågade
dem om de har gipsbruk för limning av gipsskivor. Den första säljaren som jag pratade med såg ut som ett levande frågetecken, och sade sedan med mycken förvissning i rösten att gipsskivor, de kan man bara skruva.
För att vara säker så gick jag ett varv, och frågade sedan en annan säljare på samma avdelning om samma sak. Då fick jag svaret att det går att limma gipsskivor med PL400-lim, men att underlaget då måste vara 100% slätt. Jag frågade om det inte finns någon slags gipsbruk som man kan använda för ändamålet. Återigen så fick jag "målarens svar" att det gör det minsann inte.
Något förbryllad så åkte jag till Beijer Bygg och frågade dem.
Jajjamen, sade de och tog fram säckar med Gyproc G66 som är avsett just för att limma gipsskivor.
I efterhand så har jag tittat runt på Hornbach, och det har ingen gipsbaserad produkt i sortimentet
som är avsedd för att limma gipsskivor.
Kan det verkligen vara så att det yrkesfolk som de säger att de har rekryterat verkligen inte
känner till sådana här saker, eller handlar det om att bara "känna till" de metoder och produkter
som de själva säljer?
Vad har ni för erfarenheter?
Jag har svårt att tänka mig att det är yrkesfolk som jobbar på tex hornbach, inte så många iaf. Man måste iaf veta vad man ska ha om man handlar där. Vill man ha bra kvalitet på virke tex bör man handla på yrkesbutiker där hantverkare handlar. Där brukar det finnas det mesta och dem som jobbar där har oftast bättre koll på läget. Dock säljer inte alla yrkesbutiker till privatpersoner.
Jag har handlat en hel del på Hornbach i just Helsingborg, och anser mig ha fått bra service och framför allt ett mycket trevligt bemötande där. Visst kan man stöta på större sakkunskap hos andra bygghandlare, men jag skulle inte lita helt och fullt på någon försäljare, oavsett vad det står på hans/hennes tröja.
Priserna hos Hornbach är avsevärt lägre än där jag handlade tidigare (Optimera), och när jag själv säkert vet vad jag vill ha och behöver handlar jag i allmänhet på Hornbach. Skulle jag behöva mer av ett bollplank handlar jag på Optimera, och betalar de extra slantar deras produkter kostar.
Man kanske kan se Hornbach lite som en fysisk webb-butik med trevlig personal?
Priserna hos Hornbach är avsevärt lägre än där jag handlade tidigare (Optimera), och när jag själv säkert vet vad jag vill ha och behöver handlar jag i allmänhet på Hornbach. Skulle jag behöva mer av ett bollplank handlar jag på Optimera, och betalar de extra slantar deras produkter kostar.
Man kanske kan se Hornbach lite som en fysisk webb-butik med trevlig personal?
Jag handlar på Hornbach i Malmö och där upplever jag personalen som kunnig. Kan nog vara så att en del hantverkare tröttnat och tagit anställning. Varför skulle det vara sådana som fått sparken? En kvinna på färgavdelningen har i alla fall jobbat i färgfabrik i 30 år, jag frågade inte om hon fått sparken...
Åter till att limma gipsskivor, jag har gjort exakt detsamma. Efter att ha läst på så visste jag att jag skulle ha gipsbruk. Hittade det inte på Hornbach, inte Bauhaus... utan på K-Rauta.
Åter till att limma gipsskivor, jag har gjort exakt detsamma. Efter att ha läst på så visste jag att jag skulle ha gipsbruk. Hittade det inte på Hornbach, inte Bauhaus... utan på K-Rauta.
Med risk för att bryta mot någon reklamregel så måste jag tipsa om Anderssons Trä i Rydebäck.
Några procent dyrare än hornbach och sämre öppettider, men alltid samma folk som jobbar, bra service och gratis lånesläp.
Kan vara värt att prova om du bor i de södra delarna av Helsingborg
Några procent dyrare än hornbach och sämre öppettider, men alltid samma folk som jobbar, bra service och gratis lånesläp.
Kan vara värt att prova om du bor i de södra delarna av Helsingborg
Jag handlar också en del på Hornbach i Helsingborg. Det trevliga bemötandet är en rejäl kontrast mot vad man får på Bauhaus i Hyllinge. Har nog aldrig fått sämre bemötande (eller rättare sagt, brist på bemötande) i någon annan affär än där. Jag handlar, trots det, en del där också då deras sortiment kompletterar Hornbachs där de inte har vad jag vill ha. Angående virkeskvalitet, så kan jag inte alls klaga på Hornbach. Jättefint virke. Absolut samma nivå som på Beijer och Optimera, tycker jag.
Men, precis som TS och flera andra redan påpekat, man måste veta själv vad man skall ha.
Men, precis som TS och flera andra redan påpekat, man måste veta själv vad man skall ha.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Här i Stockholm så är Hornbach absolut bäst vad gäller kunnig personal av konsument varuhusen. Eller man kanske skall kalla det minst okunniga personalen. Den närmaste jämförbara kedjan är ju Bauhaus som i huvudsak har personal som är totalt okunnig om det mesta. Fast jag har träffat på enstaka stjärnor även på Bauhaus.
Kanske lite lågt att förutsätta att man fått sparken bara för att man jobbar på ett byggvaruhus och är f.d hantverkare. Det lär ju finnas en del med tex slitageskador som hellre jobbar där så nära sin tidigare sysselsättning som det går.Claesk skrev:
Träffade på en fd murare med utslitna leder som jobbade på Hornbach, så lite mer sunt förnuft i påståenden skulle kanske vara på sin plats.
Klicka här för att svara