1 210 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Konstruktions ritningar
Hej Alla
Hur är det egentligen med konstruktionsritningarna, måste dessa följas slaviskt, tex.
Min konstruktör tycker att allt skall spikas inklusive vinkar etc, i min värld så hade det varit mycket lättare att använda sig av ankarskruv istället samma gäller vid infästning av tex de yttre väggreglarna, där vill han att man spikar medans jag gärna satsar på skruv, lite dyrare men lättare när man är själv.
Får man byta ut dessa komponenter utan att det blir en massa gnäll?
Eller måste jag få en ny ritning med specade skruvar
Hur är det egentligen med konstruktionsritningarna, måste dessa följas slaviskt, tex.
Min konstruktör tycker att allt skall spikas inklusive vinkar etc, i min värld så hade det varit mycket lättare att använda sig av ankarskruv istället samma gäller vid infästning av tex de yttre väggreglarna, där vill han att man spikar medans jag gärna satsar på skruv, lite dyrare men lättare när man är själv.
Får man byta ut dessa komponenter utan att det blir en massa gnäll?
Eller måste jag få en ny ritning med specade skruvar
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Om du byter flyttas nog ansvaret från konstruktören till dig. Tror inte det blir nåt gnäll
Ankarspiken är bara att byta till lika långa ankarskruv.
Det är lite svårare att veta vilken skruv som tex är lika stark som en 4" spik, då det beror på vilken typ av belastning den utsätts för. Och skruvar beter sig på ett annat sätt kan tex gå av vid sidkraft på ett sätt som en spik inte gör.
Det bästa är ju att spika, snabbare och 1/5 av priset
Ankarspiken är bara att byta till lika långa ankarskruv.
Det är lite svårare att veta vilken skruv som tex är lika stark som en 4" spik, då det beror på vilken typ av belastning den utsätts för. Och skruvar beter sig på ett annat sätt kan tex gå av vid sidkraft på ett sätt som en spik inte gör.
Det bästa är ju att spika, snabbare och 1/5 av priset
Jo iof 1/5 del av priset, nu blir spik/skruv kostnaden inte den största posten i budgeten.
Var i första hand beslag och liknande, känns bättre att skruva ankarskruv än spik.
Känns som konstruktören kopierat hela essve katalogen rakt in i k-ritningen
Tack för svaret
// Mikael
Var i första hand beslag och liknande, känns bättre att skruva ankarskruv än spik.
Känns som konstruktören kopierat hela essve katalogen rakt in i k-ritningen
Tack för svaret
// Mikael
Klicka här för att svara