Hej,

Vi måste byta golvet i vårt sovrum. Både jag o frun har fått besvär med luftrören o vi har kommit fram till att det sannolikt beror på golvet. Vi har en sorts gammal laminatgolv som verkar limmat i skarvar Men inte mot undergolvet. Där ligger en foam. Bryter man sönder golvet består det av någon sorts ihoplimmat trä typ spånskiva. Under ligger golvspånskiva. Under den ligger i sin tur (tror jag) råspont. Jag vill ta bort allt ned till råspont, men vad ska jag sedan lägga istället? Kan jag lâgga golv direkt på råsponten? några tips på hur vi får ett "friskt" golv i sovrummet?

Buggaren

O
Börja med att kolla hur det ser ut under golvspånet. Råspont är väl inte det vanligaste man har under spånet....
Ta bort allt material ner till bjälklaget... därefter bygger du upp nytt golv.
Är ni säkra på att besvären beror på golvet? och inte mögel eller annat skoj?

Tja, ett sovrumsgolv i det utförande som nämns borde väl vara något av det absolut sista av sista orsaker till luftrörsbesvär, men oavsett det så sympatiserar jag med er vilja att ta bort allt vad spån och konstmaterial heter.

Antar att det är ett äldre hus som moderniserats. Är undergolvet fint och i gott skick så kan man använda det som det är. Om inte, kan man lägga på masonit, lumppapp och nytt flytande golv.

Kan ju vara bra att veta att emissioner från plaster, lim, lacker, spånskivor, mdf osv är absolut värst de första åren av materialens liv. Dvs gamla material brukar ha osat av sig det mesta.

Ventilationen är ju en oerhört väsentlig faktor om man har luftrörsbesvär.

Efter att vi installerat mekanisk till- och frånluft så blev luften inne ännu torrare på vintrarna. När luftfuktigheten kröp ner under 32% så vaknade jag med skav i halsen. Köpte en rejäl luftfuktare och satte in i sovrummet. Den höjde bara luftfuktigheten med 2%, men det räckte för att slippa vakna med skav i halsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.