bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska renovera ett av sovrummet i lägenheten. Förra ägaren hade rivit en vägg och därigenom gjort två mindre sovrum till ett stort. Hålet i taket hade han dolt med en riktigt ful och ganska tjock spånskiva/planka längs med hålet som vi har plockat ner. Hur fixar jag nu detta på bästa sätt? Min första tanke var att bara limma upp 4 mm plywood längs med så att det precis täckte det fula hålet men min sambo går inte med på detta (suck). (Det får absolut inte på något sätt synas att det har funnits en vägg där tidigare). Skåran/hålet är ca 8,5-10 cm brett beroende på hur man mäter.

1. Smälla upp nytt takgips på det gamla över hela rummet?
2. Någon annan bättre lösning som ger ett snyggt resultat?

]

Är det färdiga skivor i taket som bildar ett synligt mönster? Isåfall är det nog svårt att fixa det utan att bygga ett nytt tak. Möjligen kan du ta ner skivorna i det mindre rummet och den smalare remsan som syns på bilden, och sedan sätta nytt tak i den delen med likadana takskivor. Risken är dock att det syns en färgskiftning, så det kan krävas ommålning.

Är det gips kan du skruva plywoodbitar ovanför befintligt takgips, skära ut en lagom stor gipsbit som du sedan skruvar i plywooden och sedan spackla och slipa och spacka och slipa till hålet är borta. Alltså samma teknik som då man lagar ett hål i en gipsvägg.

Det är ett gipstak som är nedreglat från betongtaket. Gipsskivorna är en standardvariant med fasade kanter och det är ett mönster eftersom skivorna är monterade med skarvförskjutning.

Ett alternativ borde ju då vara att laga gipset, sedan spackla skarven och alla fasade kanter, slipa och måla taket. Då borde du få ett slätt tak.

Fungerar du på att göra något kul i taket, som t.ex. att fälla in högtalare, spotlight eller sätta in fler lampor så har du chansen nu när det är öppet. Om du gör hål med hålsåg där grejorna ska sitta borde du kunna fiska fram flexslang, kanske med hjälp av ett vanligt rensband.

Slå på en gles c/c 30 och sen snygga takskivor på det.

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna fästa nån gipsbit där när det egentligen inte finns något att fästa i. De gamla väggreglarna är bara kapade där taket börjar. Förre ägaren har sen fäst träklossar i dem som han sedan skruvade fast spånskivan i.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.