6 617 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Kontainer för byggmaterialskräp?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi skall bygga nytt hus med Eksjöhus och närmar oss äntligen byggstart! Just nu sitter jag och försöker kapa så mycket kostnader jag kan (såklart) och har en post i min produktionskostnadskalkyl som eksjöhus lagt in där dom skrivit;
"container och byggel a ca 25000kr"
Så, nu undrar jag således - om jag bokar exempelvis container på egen hand, kan jag komma undan billigare? I så fall, vart vänder man sig för att boka en kontainer, hur länge behövs den (i vilka byggmoment) och hur stor brukar en sådan kontainer behöva vara?
Vol
Vi skall bygga nytt hus med Eksjöhus och närmar oss äntligen byggstart! Just nu sitter jag och försöker kapa så mycket kostnader jag kan (såklart) och har en post i min produktionskostnadskalkyl som eksjöhus lagt in där dom skrivit;
"container och byggel a ca 25000kr"
Så, nu undrar jag således - om jag bokar exempelvis container på egen hand, kan jag komma undan billigare? I så fall, vart vänder man sig för att boka en kontainer, hur länge behövs den (i vilka byggmoment) och hur stor brukar en sådan kontainer behöva vara?
Vol
Container har de flesta åkare att erbjuda. Men se upp hur denna fylls för det kan bli fruktansvärt dyrt med fel hantering. Det mesta debiteras per ton och särklass dyrast är blandat materel. Så om du har 7 ton jord i botten och ett par brädbitar på toppen får du betala för blandat materiel som kan kosta 6-700 kr per ton samtidigt som ren jord i bland är gratis.
Kolla priserna noga och planera containrar efter detta, kanske t.o.m så att du måste ha olika på plats samtidigt.
Svar på din fråga är att en container behövs hela byggtiden enligt min uppfattning. Hyran av själva containern är inte det dyra utan tömningen som kan bli väldgt dyr. Utkörning och hemtagning kostar också likaså transport fram och tillbaka vid tömningen.
Kolla priserna noga och planera containrar efter detta, kanske t.o.m så att du måste ha olika på plats samtidigt.
Svar på din fråga är att en container behövs hela byggtiden enligt min uppfattning. Hyran av själva containern är inte det dyra utan tömningen som kan bli väldgt dyr. Utkörning och hemtagning kostar också likaså transport fram och tillbaka vid tömningen.
Redigerat:
Töms den flera gånger? Det här med att ha koll på vad som slängs känns ju ganska svårt eftersom en entrepenör utför hela byggarbetet. Jag kommer vara på plats sporadiskt men jag har inte en chans att kontrollera allt som stoppas i den här containern, eller hur ofta den töms.. :/
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 24 inlägg
Svårt att säga hur ofta den töms, men vad jag har upplevt i vårat nybyggnadsområde så ca två fulla containrar brukar det bli per husbygge. Hantverkarna slänger oftast allt blandat utan vidare planering.
25000 kr låter förresten som kalkylerat i underkant om även byggel (som du betalar löpande) ska ingå i posten. Endast byggskräpcontainer under byggtiden brukar gå på 25000 loppor.
Mitt tips är att låna/kompishyra eller köpa en släpvagn med lövgaller eller egenbyggda sarger i plywood och ställ den (låst) på tomten. När den är full så åker du och slänger på närmsta återvinningsstation.
Vi gjorde så och kunde kapa bort nästan 25000 kr från posten "övriga byggherrekostnader". Det blir några vändor (kanske 6-7 st) men det var det helt klart värt. Dessutom är vagnen väldigt användbar de första året/åren när man bygger nytt.
Vi hade dock ganska nära till återvinningsstation samt var ute på byggplatsen ofta och kollade på husbygget. Det var dock lite tjatigt på slutet att slänga och sortera skräp på återvinningsstationen.
En mindre vagn kostar ca 7000 kr (+ ca 3000 kr för lövgaller) på Bauhaus. Bara att sälja sen för halva priset när du är klar med den. Har du tur går att att hitta en billig begagnad på Blocket. Har du ännu mer tur har någon släkting/kompis en vagn som du kan låna i ett halvår.
Lycka till!
25000 kr låter förresten som kalkylerat i underkant om även byggel (som du betalar löpande) ska ingå i posten. Endast byggskräpcontainer under byggtiden brukar gå på 25000 loppor.
Mitt tips är att låna/kompishyra eller köpa en släpvagn med lövgaller eller egenbyggda sarger i plywood och ställ den (låst) på tomten. När den är full så åker du och slänger på närmsta återvinningsstation.
Vi gjorde så och kunde kapa bort nästan 25000 kr från posten "övriga byggherrekostnader". Det blir några vändor (kanske 6-7 st) men det var det helt klart värt. Dessutom är vagnen väldigt användbar de första året/åren när man bygger nytt.
Vi hade dock ganska nära till återvinningsstation samt var ute på byggplatsen ofta och kollade på husbygget. Det var dock lite tjatigt på slutet att slänga och sortera skräp på återvinningsstationen.
En mindre vagn kostar ca 7000 kr (+ ca 3000 kr för lövgaller) på Bauhaus. Bara att sälja sen för halva priset när du är klar med den. Har du tur går att att hitta en billig begagnad på Blocket. Har du ännu mer tur har någon släkting/kompis en vagn som du kan låna i ett halvår.
Lycka till!
Jag har kört allt byggskräp från mitt nybygge i sopsäckar i bagagen på bilen.
Snickarna kastade allt i en enda hög under den tiden de var med, allt spillvirke kapade jag till brasved.
Sen när jag byggde själv så var det mycket enklare, då hade man ju en sopkasse inne där man slängde allt under tiden, när den var full tejpade man ihop den och ställde ute, när man hade ett gäng så åkte man och slängde.
Snickarna kastade allt i en enda hög under den tiden de var med, allt spillvirke kapade jag till brasved.
Sen när jag byggde själv så var det mycket enklare, då hade man ju en sopkasse inne där man slängde allt under tiden, när den var full tejpade man ihop den och ställde ute, när man hade ett gäng så åkte man och slängde.
Det var ju faktiskt ingen dum idé. Klarar man sig storleksmässigt med en sådan släpvagn då? Jag tänker om dom ska slänga riktigt stora saker. Jag har absolut möjlighet att åka och tömma ofta (släktingar bor dessutom granne med tomten). tror kanske eventuellt att jag till och med kan låna en släpvagn när jag tänker efter.SpectorRecords skrev:Svårt att säga hur ofta den töms, men vad jag har upplevt i vårat nybyggnadsområde så ca två fulla containrar brukar det bli per husbygge. Hantverkarna slänger oftast allt blandat utan vidare planering.
Lycka till!
Det finns inga betänkligheter att entrepenören "kräver" att jag har container?
Du får köra det i släpkärra, men byggarna får inte slänga allt i en stor hög eller en blandcontainer. Det ska vara i sorterade fraktioner. Det slarvas väldigt mycket med detta i småhusbranschen.Volatyle skrev:
Medlem
· Östergötland
· 24 inlägg
Vi klarade oss fint med ett ganska litet släp. Brukade stuva om lite i släpet och dra över spännband innan jag åkte och slängde. Stora saker som kan tänkas slängas är kanske långa brädor/reglar eller felaktiga/överblivna skivor. Allt överblivet virke/gips/spån etc sparade vi till andra projekt.Volatyle skrev:Det var ju faktiskt ingen dum idé. Klarar man sig storleksmässigt med en sådan släpvagn då? Jag tänker om dom ska slänga riktigt stora saker. Jag har absolut möjlighet att åka och tömma ofta (släktingar bor dessutom granne med tomten). tror kanske eventuellt att jag till och med kan låna en släpvagn när jag tänker efter.
Det finns inga betänkligheter att entrepenören "kräver" att jag har container?
Den enda betänkligheten entreprenören kan ha är väl att vagnen blir full och du inte tömmer. Men du har ju bra övervakning med släktingarna som kan hålla koll. Går ju även att slänga bredvid vagnen så får du bara ta flera vändor. I övrigt så är det ju du som betalar och det ska inte ngn entreprenör lägga sig i vilken lösning du vill tillämpa. Se bara till att du får fullt avdrag för container om kostnaden redan är inbakad någonstans i entreprenörspriset, dock verkar det ju som att den posten var satt som ett rörligt pris för din del.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När jag byggde, för tre år sedan, hade byggmästaren kalkylerat med 9000 kr för avfallscontainer.
Jag tog på mig jobbet att sortera och slänga på kommunens tipp.
Efter ett tag lärde de sig att slänga rent trä i en hög för sig och plåt, isolering, emballage etc för sig.
Så jag körde ungefär en gång i veckan ett släp med mest emballage samt lite diverse som färgburkar, isoleringsspill fogpatroner, gipsspill mm till återvinningen och la i respektive container.
Pallarna som takpannorna levererades på lämnade jag tillbaka och fick igen panten 75 kr/pall.
Spillvirket blev naturligtvis brasved, som Pumba skrev.
Förresten gick det mesta av isoleringsspillet till en grannes garage-lofts-isolering.
9000 kr är också pengar
Efter ett tag lärde de sig att slänga rent trä i en hög för sig och plåt, isolering, emballage etc för sig.
Så jag körde ungefär en gång i veckan ett släp med mest emballage samt lite diverse som färgburkar, isoleringsspill fogpatroner, gipsspill mm till återvinningen och la i respektive container.
Pallarna som takpannorna levererades på lämnade jag tillbaka och fick igen panten 75 kr/pall.
Förresten gick det mesta av isoleringsspillet till en grannes garage-lofts-isolering.
9000 kr är också pengar
Ja absolut! Som sagt, jag försöker skära kostnader på alla punkterKnockOnWood skrev:När jag byggde, för tre år sedan, hade byggmästaren kalkylerat med 9000 kr för avfallscontainer.
9000 kr är också pengar![]()
Låter som jag fått bra förslag. Kommer köra med släpkärror, trät behåller jag (det brännbara) till kaminen och kartongemballage och sådant kan jag elda upp på åkern (bygger lantligt, på 6000kvm) så vi har en eldningsplats där vi kan elda upp en hel del. Gissningsvis blir det mycket plast/plåt/gips jag kommer få köra således.
Vol