ToRy skrev:
Jag kan ha fel men är inte asbest säkrast så länge det får sitta kvar? Dvs att det frigörs inga farliga asbestfibrer så länge man inte rör materialet?
Det beror lite på. I de flesta fallen har du rätt, men det finns många exempel på det motsatta - där man bör sanera så fort som möjligt. Ett exempel är krokidolit sprutat som ljud- och brandisolering. Det är ett läskigt ludd som ständigt dammar. Ett annat exempel är gurmassa i rörböjar, om böjen är skadad eller om den endast är lindad med gasbinda utan täckmålning.
Men som sagt, i många fall är det bara att låta det sitta och eventuellt försegla det med färg, primer eller något annat som lämpar sig för situationen.

Skivorna TS frågar om är jag dock till 99 procent säker på att de inte innehåller asbest.

ToRy skrev:
Är det inte bara i fasadplattor, ventilationsrör och gamla bromsbelägg man använt asbest, typ...?
Absolut inte. Rörisolering, lim, fix, fog, brandskyddsmassa, ljuddämpande matta, golvmatta, som isolering i tunnelbanevagnarnas väggar, sprutad ljudisolering i ljudstudios, isolering i pannor, brandskyddskivor, packningsmaterial, Ballograf-pennor (ja, faktiskt, som armering i plasten) och miljoners andra ställen.
Asbest var billigt, starkt och brandskyddande. Det var ett underbart material med bara en nackdel - folk dog av det. Men det tog förstås ett tag att komma fram till!

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Påminner om polisens bombgrupp. Dom åker landet runt och desarmerar en massa skumma föremål. Sällan är det skarpt men skulle det vara skarpt känns det ju onödigt att chansa...:| Någon vet till 100% men få tag i denne just nu...

S
huntonit!!! 100% säker :)

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Den rädslan som finns när det gäller asbest hos privatpersoner är oftast väldigt överdriven. Jobbar man med att sanera skiten förstår jag att man kör med mask... Det behövs oavsett.. för damm är inte nyttigt för lungorna oavsett....
Undra hur många som blir sjuka av asbest i sitt eget hem... Där man inte river eller hålller på?
De fall som finns är de som arbetade med asbest hela dagarna...

Oron för asbest är förstorad enligt min åsikt. Och i ens hem och värld runtomkring så finns det farligare saker... :)
Jag tror att bilens avgaser är farligare än eventuell asbest i ens hem... oavsett vad det är för typ...
Vore intressant om det gjorts nån mätning hur mycket fiber asbest släpper ifrån sig... även när man inte rör det...
Jag tänker på den farliga dammande saken...
Sen borde man nog jämföra asbestrisken med bilens avgaser.... vilket är farligast...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.