Byggmaterial & Byggteknik
femitolv: Gällande OSB så måste det finnas kvaliteter som har tjockleksvariation ner till +/- 0,3 mm. OSB/3, OSB/4 är normerade kvalitetsprodukter avsedda att användas i bärande konstruktioner. De skall vara fullständigt definierade med alla nödvändiga materialparametrar (statik, värme, fuktighet, brand, etc.).
corre: Man får riva till man hittar friskt virke, och laska in nytt regelvirke. Helst över en regel eller annan bärande del. Plywood eller spikplåt kan vara bra också, men det beror på om man får plats med det. Takstolen skarvar du genom att skruva på en ny frisk utanpå befintliga, överlappa och skruva långt upp. Helst hela vägen upp om det är stort tak eller flack vinkel. Tyvärr inte
ccf: Nix, tänkte inte gå ut och skotta när det bara småsnöar, men vill fortfarane ha det torrt mot fönstret :).
dthompa: Är det så svårt att se? Man ser väggen med tapet på, en blå taklist och sen glipan upp mot taket. Sen vet jag inte varför väggen sjunkigt eller taket höjt sig.
Yrrol: inledde med enstaka trallskruv, sen gick jag över till enbart hammare å spik. fick gjort halva väggen idag iaf. - tänk om jag tog hammaren direkt än att funderat på pistol och skruv i ett år. :)
Östlund: Vad skulle det ha för betydelse? Inte så att plywooden läcker igenom flytspackel mitt i skivan. Finns också 18, 20, 24mm, har inte så stor betydelse i ditt fall :)
Martin_B: KnockOnWood, känner du till hur det skall vara ovanför badrum med dusch samt bastu? Dvs i de lägen det finns badrum med dusch samt bastu i källarvåning. Hur kan man göra med bjälklaget ovanför? Plast eller inte, mineralull eller inte? Jag vet ej hur det ser ut i den delen av bjälklaget än, för jag har ej öppnat upp det. Men om det ej finns plast där redan direkt ovanför
Avemo: Med risk att kapa tråden. Var det bara utanpåliggande installationer på den tiden? Jag har sett infällda ledningar även i hus som var byggda utan elektricitet, så det måste ha förekommit att man fräst in rör i befintliga väggar.
ccf: Du slipper den blå färgen om du väljer järnfritt glas (t.ex. optiwhite). Kostar lite mer, men inte så jättemycket tror jag. Håller dock med om dina övriga argument.
Borran: Tack för svar! Det är jag som var otydlig, 4.8m är måttet i ytterkant på väggen, utan ytterpanelen. Så ligger bjälkarna på det bärande kanterna får jag drygt 4.6m spännvidd. Men så bra att det räcker. Blev lite osäker när jag kollade runt på dimensionering av limträ och fick fram tämligen stora dimensioner. Men räcker 45x225 blir det utmärkt bra. :)
verktygsgurun: Och i bland kan snett se rakt ut i förhållande till det övrigt byggda.
Danne_83: Bra påpekande! Hade säkert missat att göra det om du inte nämnt det.
Bonae: Jag tror jag ger mig på ett försök att plocka bort stenarna själv. Skulle det visa sig besvärligare än jag trott så får jag väl leta reda på någon som kan borra ett hål istället, alternativt förse mig med utrustning!
orparn: Men om du har så lite utrymme under golvet varför inte bara lägga frigolit och en gjutning på toppen? Har du haft ventilation under det tidigare golvet?
Fein: Hej Har dammsugit nätet efter detta men inte hittat nåt bra. Vi har idag ett hus med platt/låglutande tak som vi helt vill ändra utseende på. Vill lägga på en saxtakstol och ha öppet upp till nock. Jag kan ju inte lägga de nya stolarna på det gamla taket utan måste ställa de nya på hammarbanden när de levereras. Är det någon som har gjort nåt liknande och kan tipsa om ett bra
hempularen: Rent värdemässigt finns set som sagt ingen anledning att ta bort den. Men om man kan få huset helt fritt från blåbetong genom att bara riva en vägg, där man ändå håller på med renovering. Så finns det ett värde i det. Om inte annat så kan det påverka en framtida försäljning. även en enda vägg i blåbetong kan skapa osäkerhet hos en köpare.
Himneck: Tack så mycket för tipsen och enormt stort tack för hjälpen. Lägger upp ett par bilder när det är klart så får du se slutresultatet. Med vänlig hälsning, Himneck
Stefan N: Du lär ju sätta rör av metall genom puts och träullit så du kan dra ordentligt.
xibeca: Det du söker är salningslist. Finns färdigmålade.
CoolGate: Hej Jag håller på o planerar o har skissat upp ett garage jag vill ha. Nu när jag lämnat in det för ritning kommer det upp frågor ang dimensioner på limträ balkar o om jag ska ha HA balk osv osv. Jag behöver hjälp med att någon kan räkna ut vilka dimensioner balkarna ska ha för att klara tyngden samt vara godkänt hos byggnämnden. [bild] Om man kollar på bilden så är det 7m högt
ion: [citat] Det är det jag menar, varför är det även kallare i innerväggens hörn? Framlagd teori faller ju i och med det?
SnickarMartin: Om du inte försänker skruven så se till att du har skruvar med försänkt skalle. Angående längden så bör den väl gå in minst 3-4 cm i väggen om det är träreglar i den. Så 110-120 mm skruv funkar.
SnickarMartin: Sätt helst i plåtreglarna använd molly där det inte passar. Brukar ju stå på mollyn vad de tar i vikt. De brukar ta mycket kraft neråt men inte så mycket ut om du för står vad jag menar.
peterwesterlund: Tack för svaret TuXy. Jag har redan haft som tanke att kanske sätt tv:n på väggen. Men har inte bestämt mig om jag vill göra det eller ej och tänker att det inte kan skada att åtminstone göra en hylla som, om jag vill, kan bära en tv. I annat fall ska det vara spelkonsol, digitalbox m.m. på hyllan (-orna, blir nog två i höjd) Att gå in bakom gipset känns inte som ett alternativ
Kjell_G: Ja, det blir mycket per kvm, helt klart. Nibe F110 (ny modell istf 100P) har beredare på 265 liter. Har deras F1235 och den har "bara" 160 liter men väger lite mer i sig. Skulle behövt nåt som återvinner men inte väger lika mycket :) I dagsläget är F1235 huvudkällan och även kopplad till frånluften, men i morgon? så flyttas den ut till fristående förråd och då hänger inte luften
Stina71: Vad tror ni om färgen AMBIANCE, Silkematt väggfärg från Nordsjö? Fick den rekommenderad av färgaffären idag. Är tydligen en matt väggfärg för målning inomhus på puts, betong, lättbetong, gipsskivor mm.