Här kommer de utlovade bilderna.

Först en översiktsbild
grund_lite_sopad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lite mått
matt_fran_golvet_till_golvbjalke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser går den en murad balk? på golvet i grunden. Först trodde jag alla golvbjälkar låg på den för att få stöd, men så verkar ju inte vara fallet. Längst bort på översiktsbilden se ni vattenrör till ett element. Jag var vist lite optimistisk med mina uppskattade mått tidigare. Det är alltså 7cm och ca 1,5cm som gäller. Blir väldigt trångt att få plats med cellplast under bjälkarna. Jag är rädd att det blir för lite luft för att ventilera bort fukt som kommer in.

Är det en gjuten platta där? Ser verkligen inte ut som en krypgrund!

Ja, det är en gjuten platta. Behandlad/målad med något svart. Antagligen för att inte släppa upp fukt från marken under.

Krypgrund med 7cm kryphöjd ;) Vet inte riktigt vad jag ska kalla grundtypen annars.

Hej

Jag ska utföra samma operation i en sommarstuga som ska renoveras för åretruntboende.
Jag är inne på cellplast som trossbottenskiva dels för att det är billigare än fibercementplattor, och att man samtidigt får extra isolering men nu har jag blivit varnad av flera bekanta att det är väldigt utsatt för möss, är det något att vara orolig för?

Huset står på plintar

Men om du har så lite utrymme under golvet varför inte bara lägga frigolit och en gjutning på toppen?
Har du haft ventilation under det tidigare golvet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.