Byggmaterial & Byggteknik
marcusmco: Tack för svar. Ska prova mjukfog tror jag. Det där med dörren hade jag inte tänkt på heller men jag tror den ska ha gångjärnen på höger sida. Alltid intressant att installera ett kök första gången...
budbud: Martin Timell verkar gilla konceptet: http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/klipp/martin-timell-bygger-ett-milj%C3%B6v%C3%A4nligt-attefallshus-i-%C3%A4ntligen-hemma-3027260 Och det gör även vi. Vi har för avsikt att bygga ett attefallshus med isotimber i sommar. :-) // b
Åsa Lund: Jag menade om du strävade på utsidan av trappan mot väggen på andra sidan i trapphuset? Lite svårt att se på bilderna, men jag fick för mig att det kanske kunde gå. Annars ring en trappsnickarfirma och fråga om tips, borde ju gå som ROT?
verktygsgurun: [citat] Nej inga plugg....och ja man borrar med ett borr som har samma diameter som borret😄. Men jag fattar vad du menar....nej man borrar inte samma storlek som skruven, är skruven 7,5mm så borrar man 6mm men du skall följa det som står på paketet till skruven. Ett tips är att när du borrar så för borren ut och in så att allt borrdamm kommer ur hålet, använd sedan ett bra
ion: Jag kan haft tur, det regnar nu men läcker inte. Det var kanske de skarvarna på tre våder som är otäta, om så är fallet kan jag klistra dem så fort det blir torrt. Men jag ser det som en klämtande varningsklocka, måste lägga ny ytpapp. Då är frågan om man kan lägga ovanpå den gamla, läste nånstans att man kunde det, kan man lita på det? Jag tänkte lägga ytpappen horisontellt,
jonnytex: Tack för hjälpen! Väggen åkte ned i helgen och än så länge har inte köket ramlat ner i källaren...
para: [citat] Ingen som har nån åsikt eller som vill avråda mig från detta?
MaZtoR: De största vägtrummorna på rinkabyrör är 600 invändigt mått. Du kan ju alltid måla den vit. http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=v%C3%A4gtrumma
SBH: jag skulle ordna iallafall så att isoleringen inte ligger mot lättbetongen. sen finns ju cellplast med en limmad gipsskiva på vilket kan vara ett alternativ
byggsson: Lite bilder på hur det ser ut när du öppnar en Älvsbyhusvägg: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3507.html
Stefan N: Dock är deras våtrumsgips dyrare per m2 än K-rauta av nån anledning.
Åsa Lund: Lägg markplattor av betong på om det får plats på höjden? Annars behåll ytan som den är. Slipar du betongen tror jag att den blir hatare än idag.
norrbottenstorpet: Varför brandskyddsmåla träytor i en villa? Trä är brännbart ja, men ytskikt av trä är fullt godkända i ett småhus. Även avseende bärande konstruktion är förkolningshastigheten av träet så pass långsam att bärigheten oftast med råge kan behållas i 30 min. Blir bara konfunderad varför man valt att brandskyddsmåla? Frågan ska nog egentligen ställas till någon
hertzbo: Det är en befintlig grund på ett hus. Undervåning med murade väggar 2,3 m höga. Vi ska riva övervåning och ställa dit prefab-väggar. Det är alltså en befintlig våning där idag och den har inte rasat på 50 år. Nu blir det 40 cm högre ytterväggar och nya takstolar med längre spännvidd så jag tror lasten ökar jämfört med tidigare. Det finns inga gamla lastberäkningar.
Huddingebo: Ok, då är det ju inte alls lönsamt att blanda själv. Bättre å bara köpa murcement och sand då. 200:- /10kg var mycket mera än vad jag hade gissat!
Greven1982: Ingen plast som ångspärr i badrumsväggen. Du har ju redan ett tätskikt innanför kaklet. Men jag vill upprepa, till förbannelse: http://www.byggahus.se/forum/byggmat...15#post2172040 Men hur är det mot ytterväggarna ?
Sweedbanana: Hej, vi vill flytta ett av fönstren på övervåningen ca 50 cm till höger pga ändring av planlösning på övervångingen. För att kunna göra det behöver vi ju göra en avväxling av takstolarna som ligger på ytterväggen. Då pratar vi avväxling av kanske 3 takstolar max. Kan man placera avväxlingsbalk och stämpen tätt intill ytterväggen, ståendes på golvet på övervåningen?
Stina71: Kom på en sak. Kanske det enklaste är att sätta dit någon form av eldfasta skivor? Direkt ovanpå, dvs inte göra någonting åt denna yta utan bara "smacka dit" någonting ovanpå. Hur sätter man fast sådana skivor förresten? Skruvar fast? Limmar? Eller, kan man ta hot en murare som helt enkelt murar upp en ny yta? Och går det överhuvudtaget? Om man låter det vara precis som det är
Zephyrlius: Det fick bli en vanlig Bauhaus ytterdörr. Fasaden har blivit korrugerad plåt
KnockOnWood: Det beror ju på hur välisolerat huset är i dagsläget, och hur mycket uppvärmningen kostar. Har du köpt huset nyligen (inom de senaste 5 åren) har du väl fått med en energideklaration? Den skall beskriva energiförbrukning och innehålla förslag på lämpliga förbättringar. Det har du rätt att få av säljaren enligt lag.
tobbew: Tack Mikael, men detta är gjutet sedan ett halvår nu. :) Jag minns faktiskt inte exakt hur det blev, jag vet att jag gjorde en rejäl vot och att jag på någons inrådan gjorde som en solfjäder av armering för att klara drag bättre, under pelarna. Och isolering blev det, typ 300kpa eller något liknande. Tror det blev bra. Pelarna står just nu och håller upp taket med all snö, än så
HEM2121: Ja, det blir närmare toppen för var dag. Du lär nog vara mätt på slipning sedan:)
Krilleman: Det är lätt att vara efterklok men varför sågade ni inte med en tigersåg så det blev en fin yta att bara putsa upp på kanten? Tex: http://www.beijerbygg.se/store/privat/maskiner/maskintillbeh%C3%B6r/tigers%C3%A5gsblad/tigers%C3%A5gblad-457mm-hm-f%C3%B6r-leca-l%C3%A4ttbeton-900141063 [bild]