A
academia: [citat] Förstod inte att du skulle ta in en saneringsfirma för limmet. Men skulle inte ens rekommendera att sanerare slipar bort det heller. Helt enkelt för att det inte behövs, och för att den bearbetningen skapar luftburen asbest som i viss mån kan kvarstå i inomhusluften även efter en välgjord sanering. Allting kommer inte att fångas upp av undertryck, utsug och dammsugares
20 svar · 5,8k läst
A
Arne999: ovanpå är det ett trägolv I ett litet rum med spännvidd 2.3m och golvbjälkar (gamla timmerstockar) på lite varierad cc 50-80 som bär upp det. Därefter kommer det en innervägg som har okänt tryck på sig men någon bärighet verkar den ha iaf. 1 ton va bara en siffra jag slanged ur mig för att få en känsla för vad en hea 100 klarar. Det kanske funkar att bara limma och spika plyfa
3 svar · 1,0k läst
M
Mainstream: Kan kommunen anse att längan är en komplementbyggnad räcker det med EI30 för din del. Annars är det EI60 som gäller på din sida. Men EI60 borde vara lugnt eftersom det bara är en gavel utan fönster? Eller så flyttar du huset så du har 8 meter avstånd. Då behöver du inte brandklassa alls. Ref: https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf (sid 90).
2 svar · 981 läst
R
Richard Bygg: Hej alla! @Pelpet - jag har utvärderat krypgrund och insett att berget kommer för nära på många ställen för att kunna göra en bra isolering. Förutom det så är det ganska fuktigt då vatten tränger upp ur berget. Jag vill inte hamna i en situation där jag måste installera en dyr fuktvakt-lösning för att kontrollera ett i mina ögon icke-problem. Alternativet för mig skulle vara
3 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur går det Stina, har du vågat knacka bort ett hörn på väggen än för att se vad som är bakom?
15 svar · 4,2k läst
·
Krillew
Krillew: [bild] Nu är kartongerna borta :-) Ja det är ju inte bara staketen som skall fixas klart. Balkarna i taket skall kläs med stukatur, pelarna skall få en panel nertill och sen bli vita. En överliggare i trä skall sitta på staketet, förmodligen i samma färg som golvet. Nu letar jag efter en liten kristallkrona till trappan. Delarna till staketet har jag alltså köpt från www.montano.se
4 svar · 2,3k läst
·
S
krille krokodil: OT...SBH har rätt. Det är lite skillnad på vad man kallar tingesten i folkmun och den riktiga termen. Bult är just en cylinderformad pinne med eller utan huvud och kan även förses med hål för saxpinnar för att hålla den på plats....som en sprint. Bult är också namnet på armborstpilar lärde jag mig av brorsan. Jag måste samtidigt erkänna att jag slänger mig med namnet bult där
7 svar · 4,2k läst
·
G
gubbtjyv: Dessa bräder löper som misstänkt i samma riktning som golvet på övre plan
5 svar · 4,1k läst
·
P
Pagno: Okej! Kolla bara med återförsäljaren att det går att kombinera med befintlig isolering, med tanke på att det är färdigisolerade väggar med skiva du vill ha, borde inte vara några problem, men man skall aldrig utgå ifrån att garantierna gäller vid all installation! SPU AL har ett system med folie på in och utsidan, verkar vara en liknande variant, bra val, sparar många kronor till
7 svar · 4,2k läst
·
jarlh
jarlh: Syftet är alltså för hemmabruk. Trumsetet står i ett sovrum på andra våningen. Det låter lite till rummen intill, inte så att det stör. Men på bottenvåningen hör man pedalstampandet alldeles för högt. Det finns en variant där man tar två lika stora skivor, borrar lagom stora hål rakt igenom båda skivorna. Man lägger först ut ena skivan, placerar tennisbollar i groparna, och
4 svar · 3,7k läst
·
Larsa
Larsa: Nu är det dags för gamla trappan att få sig en omgång. Som ni ser på bilden är den väldigt sliten under mattan, och dom har fyllt ut med masonit i groparna. Tanken är att trappan skall täckas med skivor och ny trappnos och sen målas. Funderar på val av material. Tänkte fräsa till nya nosar i gammal stil i ek eller furu (ek för slitstyrkan). Frågan är vad jag skall göra steg och
0 svar · 4,9k läst
·
P
pinussen: Det funkar nog att köra på det där, bara följa instruktionerna.
11 svar · 6,5k läst
·
P
Paxman: Du har helt rätt KOW...det är precis det jag menar i första inlägget där jag skriver att ventilationen är totalt felaktig. Den kanal som sitter där nu behövs inte så den ska bort, jag har tillfälligt proppat friskluftsventilen med lite gullfiber. Det var ingen bastuexpert som byggde bastun så det är fler grejer som är fel, t ex att aggregatet inte sitter på samma vägg som dörren
11 svar · 3,2k läst
·
dof
dof: Är allt rakt och fint kör på färdigmålad mdf. Håller på med smygar här hemma också, men då det enda som är rakt här är fönstren, kapar jag ut egna av mdfskivor. Tänkte köra på färdigmålad men blir så mycket speciallösningar så jag hade åkt på att måla ändå.
14 svar · 17,8k läst
D
dasiri: [citat] Det finns definitivt många fallgropar att undvika. T ex verkar gipsskivor i Polen inte följa svenska standardmått. Sådana saker. Därför hade det varit praktiskt om någon annan redan hade fått in rutinen. Men jag antar att man inte kan få allt serverat på silverfat alla gånger.
2 svar · 6,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag hade också papper med aluminiumfolie i vissa väggar i förr-förra huset. Det är definitivt diffusionstätt. Jag tror att det blev förbjudet sedan av säkerhetsskäl. En spik in i folien som går in i en elledning gör potentiellt hela väggen spänningsförande.
1 svar · 1,5k läst
B
bighenk: Det är blåbetong block (lättbetong)
8 svar · 1,7k läst
·
Roev08
Roev08: Om du har 95-virke så kan du dra i två fyrtumsspik från ena hållet och en från andra så håller det imho....
1 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Stämmer, samma hos mig. Men jag har inte en enda gardin i hela huset. Utom rullgardiner i sovrummen förstås. Men jag är lyckligt lottad när det gäller insyn :)
14 svar · 1,5k läst
W
wannabebyggare: Jag ska bygga en carport med dubbla hammarband som ska fästa ovanpå 95x95 stolpar. Har funderat på att fästa hammarbandet med vinkelbeslag men tycker att det förfular bygget. Har funderat på att skruva 300 mm skruvar från ovansidan av de stående hammarbandet och rakt ner i stolpen. Hur hade ni löst det?
0 svar · 2,0k läst
E
Eskil47: Hej, Är det ok med Lecablock som grund till friggebod. Tomten består av alvarsmark
0 svar · 1,4k läst
GoForIt
GoForIt: Ett förslag kanske kan vara en fibercementskiva, typ Masterboard (finns i 120 cm bredd). Den är fuktstabil. Hur hade du tänkt sätta upp "väggen"? Ett annat, mer "färdigt" alternativ skulle kunna vara en våtrumsskiva från FIBO-trespo.
1 svar · 1,0k läst
P-plats
P-plats: Armaturfett stämmer ju in på beskrivningen och det är ju ett silikonfett MEN endast till för att smörja tex. O-ringar och inte att foga med. Frågan är ju vad TS ska ha dom till...
5 svar · 2,9k läst
K
kallun: Snabbast och enklast tror jag är att ta ner mdfen och skruva nytt gips i reglarna. Alla försök till abrovinker med mdf kvar kommer sannolikt att ta längre tid och leda till mer huvudbry...
9 svar · 12,1k läst
I
injonil: Kommunen kan dock kräva att få se beräkningar på att takstolarna uppfyller de krav på hållfasthet som byggnaden kräver.
3 svar · 1,8k läst
SSSS
SSSS: [citat] 185kr styck var ganska dyrt. Måste väl finnas billigare någonstans?
14 svar · 16,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.