Byggmaterial & Byggteknik
verktygsgurun: Snyggast är väl ändå om man har foder i samma färg som dörren/fönstret. Allt fler bygghandlare lagerför lister i 0500 nuförtiden.
Ysane: hej jag har en öppen spis i rött tegel som jag har tänkt att putsa vitt. Har svårigheter att få tag i hantverkare som har lust att anta sig arbetet så nu tröttnar jag och tänker göra det själv. jag vill använda mig utav det moment som jag har störst chans att lyckas med.. det är många kanter och vinklar och jag har fått för mig att säckskurning eller att slamning skulle vara det
Thomas_Blekinge: Det ser ut som skarvremsor som man lägger över skarvar på skivor för att förhindra rörelser däremellan. Om du ersätter skivorna med stumt gips som skarvas över reglar så kan man skippa dessa ofta men inte alltid. Om du tar bort dessa och tapetserar över så kommer tapeten spricka här vid nästa höststorm.
mexitegel: Verktygnördar är vi allihopa, allihopa, jag med.... :D
TeroM: Cirkelsåg i gips dammar kopiöst. Du kan kapa gipsen med en multimaskin, långsammare, mera kontroll och mycket mindre gipsdamm i resten av huset.
mexitegel: Ett sätt är att du i hörnen släpper ner stolparna du ska ha för staketet, dessa sätter du ju sannolikt på insida trallreglarna. Behöver du fler reglar så kan du ju sätta 34x95 mellan.
PeterStrandberg: Har rivit övergolven och står med åsarna och spånet. Radiatorrören är borta, rörmokaren har lämnat rör i rör för att dra nytt till de radiatorer som blir kvar. [bild] Talade med en firma bygg och betong som tyckte att jag skulle gjuta på valvet (ett plan med källare) istället för att använda spårad spån. Lägga gles eller att spåra själv är inte aktuellt. Jämförde lite
korsdå: Ja då var golvet slätt och fint. Norska Hey'di lånade ut en effektiv spackelpump. Det regnade men jag spände upp en presenning över gården och två spräckte säckar och två gick med slangen. Spacklet var av typ som klarar fukt för säkerhets skull. Hey'di som i Göteborg representeras av Derome vill in på svenska marknaden och tillhandahåller spackelpump gratis. Derome bjöd på
Oldboy: Konstruktionsmässigt är ju snedstävor nr 1. Det är aldrig fel. Det är väl av praktiska skäl som man frångått snedstävor. Man vill minimera monteringstiden. Har för mig att det ska finnas galvat plåtband (2 x 20 mm) som kan användas som ersättning? (korslagt)
mexitegel: Ja, gör det! Det är ju bra att lära sig av andras misstag! :D
smiler: Dessa betongtak brukar ofta vara "grängade" dvs inte helt släta vilket inte gör de lätt även för proffs. Så de beror såklart på hur grovt/slätt dit tak är för att få ett ok resultat. Kan man leva med en omfattnings"bräda" runt hela skadan så slipper man mkt bekymmer.
Peter_K: Tack för tippset, hade glömt hur tunga och otympliga 120 skivor är.
Arne999: jag är på jakt efter en lock panel att sätta på väggarna I köket, som bilden visar. Hittar inte detta nångon stans I göteborsområdet.... Nån som kan tänkas veta ?? [bild]
smiler: Limma en gips även på murstockenmed skarven förskjuten för att slippa att de spricker. Sen spacklar du ett tunnt lager med typ gypsum för att få putslooken om du är ute efter de. Sätt golvsockel å taklist innan du "putsar" så slipper du nivåskillnaden vid listningen.
-MH-: Mina gångjärn sitter (nästan) med farmarskruv. Det är ingen bra idé. (Det var inte jag som skruvade upp gångjärnen)
larsdavid: Hej Npgon som har ett bra tips på var man kan hitta Dooria addera dörrar samt karm till vettigt pris.. Behöver en vit, 7x21.. sett att bygghemma.se har dem, men borde väl finnas billigare..
AndersMalmgren: Det är ju inte för akustiken utan för att lillgrabben ska kunna sova medans vi kollar på film :D Men nej, jag tror jag skiter i det, har mycket andra moment som är tidskrävande som det är :D edit: Dörrbladet är ju ändå den svaga länken i det hela
Helioz: [citat] Om det är polystyrenlister (cellplast/frigolit) så är det ej lämpligt med PL400 eftersom det är lösningsmedelsburet och kan lösa upp plasten, därav min rekommendation av vattenburna monteringslim.
Mikael_L: [citat] Det är den typiska nödlösningen som görs när man försent upptäcker att väggarna håller på att gå åt h-ete ... ;) Och då kvarstår fortfarande problemet med att gräsmattan växer emot panelen så det ruttnar.
Kallebo: Här är en kille som byggt en stuga på hjul med mansardtak på det sätt som du beskriver: http://norrvaggen.blogspot.se/ Här är bilder på själva takstolen: http://norrvaggen.blogspot.se/2013/05/takstolar-till-huset-pa-hjul.html
plan-g: Det kändes så i alla fall. ;) skruvarna var ju rejält långa också. Att det verkligen var regel bakom kändes ju tydligt med borrmaskinen också. Well well, nu sitter den där den sitter och nån mer belastning än nuvarande kommer ju aldrig.
Steinmeister: Ut med allt och lägg nålfiltsmatta direkt på betongen, enklast, billigast och säkrast.
maah: TKK med spikplugg har fungerat för mig. Men det är ingen garanti då puts kan ha väldigt olika hållfasthet.
psau: Tyvärr kommer det nog att spricka i skarven, du måste näta och putsa hela ytan... Det kan vara så att du klarar dig eftersom det står på samma golv... Vanligtvis lägger man en sprickfog i skarven som man mjukfogar om man vill vara säker... Jag skulle om det var i min källare knackat ner bef puts till hörnan lr iaf sett till att få bort färgen sen nätat och putsat hela... /Peter
Micke_Ju: Problemet med att fästa en skena längs med snedtaket kan vara att hitta något att fästa den i bakom gipsen. Oftast ligger ju glespanelen i samma riktning med cc 30.
FixarFarsan: [citat] Svarar på min egen fråga, funderar man på't = täta! Byggskum vs Hål numera 1 - 0
tobbew: Betong hade haft sina fördelar, men det kändes för komplicerat när det väl behövde bli klart. Men vi hoppas att den lilla mellanväggen inte ska bli särskilt störig. Fördel med den är att vi sätter eluttag och grejer i den, så kan man ha lite hyllor och sånt där kanske. Vi får göra det bästa v situationen. Det är ju bara en 90cm-vägg som står i mitten av rummet. Den är också
vanpire: Bygger hus i Leca isotherm 350 mm just nu. Bärande innerbjälklag fästs då i bärlina på vägg som är fäst i vägg med Leca-skruv http://www.mynewsdesk.com/se/essve/pressreleases/tung-infaestning-i-laettbetong-blir-laett-match-foer-ny-skruv-816819. Sen kemankare https://www.hilti.se/expander-och-plugg/injekteringsmassor/284263. Högst upp på Leca-muren muras en U-balk