Y
Ska såga av mina vindskivor till rätt längd och vill ju då göra linjer att gå efter.

Även om jag kan klura ut något sätt att lyckas få dit en linje på andra skivan så är jag ändå nyfiken på hur snickare gör för det finns ju garanterat något enkelt sätt därute kan jag ana.

DSC_0313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
Som synes så har jag använt vinkelhake, men hur ska man hålla denna för att få linje på smalsidan vidare upp på andra brädan?

Fortfarande vinkelhake, du ställer ju den ovanpå bara.

Y
Handtagen brukar ju vara tjockare än bladet, dvs bladet vilar inte mot övre vindskivan. Chansar ni och gör ett streck ändå eller börjar ni vinkla och trixa med vinkelhaken tills den ligger mot brädan..

och hoppar ni över att göra en exakt linje på smalsidan?

DSC_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du kommer ju tillräckligt nära för att kunna rita av, inga konstigheter alls.

Yrrol skrev:
[bild]
Vill bara säga att gaveln i rännan sitter fel ska va i rännan inte utanpå och måste tätats med fog om det inte gjorts.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Handtagen brukar ju vara tjockare än bladet, dvs bladet vilar inte mot övre vindskivan. Chansar ni och gör ett streck ändå eller börjar ni vinkla och trixa med vinkelhaken tills den ligger mot brädan..

och hoppar ni över att göra en exakt linje på smalsidan?

[bild]
T en brädbit som är 90 gr och lägg i o rita av. Klart!

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
oj, det var bra att du sa det, jag tyckte det kändes fel när jag i all hast trixade dit dom inför mätningen.

verktygsgurun skrev:
T en brädbit som är 90 gr och lägg i o rita av. Klart!
ah där har vi det, genialt enkelt. :)

Redigerat:
Rita ett kort streck i ovanast och såga. Riktiga snickare klarar av att såga rakt utan heldragna streck.:p

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Lägg den tjocka delen av vinkelhaken platt ovanpå den nedre brädan så kan du med dess hjälp rita det "röda" strecket, sen ställer du vinkelhaken upp och ritar på den övre brädan.

Det är många vinklar på en vinkelhake som är räta, och många kanter som är raka.

Snickare säger: "Lite snett är också rakt."

Och i bland kan snett se rakt ut i förhållande till det övrigt byggda.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.