Byggahus.se

Byta golvspån vid badrumsrenovering

1. S
    Medlem Nivå 7
    Jag behöver byta golvbrunn vid badrumsrenoveringen och blir sugen på att byta alla PVC-rören från -79 när man ändå håller på, för att undvika ev läckage i skarvarna. Känns som gummipackningarna där borde ha ett tak på sin livslängd.
    Avloppen för dusch/handfat/WC ligger dragna i ett och samma utrymme, mellan två reglar som ligger cc 600mm, bort till den vertikala huvudstammen.
    Frågan är, om jag skär av golvspånet längs med och mitt på regeln som är 45mm, kan jag lägga på nytt golvspån helt sonika där sedan? (Och kortla under monteringsplattan för golvbrunnen)
    Man monterar ju annars golvspånet tvärs över reglarna, nu kommer det ligga längs med mellan två reglar på cc 600mm. Det kommer alltså möta det befintliga golvspånet på halva regeln.

Nästa fråga, när man kortlar under monteringsplattan för golvbrunnen, kan man använda vinkeljärn att fästa kortlingarna med i bjälklaget eller hur gör en yrkesman? Jag funderade på balkskor, men jag kommer ju inte komma åt att skruva på "andra sidan" av kortlingen om jag bara skär ut en fyrkant i golvspånet vid duschbrunnen.

Och sista frågan, ska man köra Purus eller Jafos brunnlösningar med tillhörande monteringsplattor? Någon som har erfarenhet om den ena eller andra har någon nackdel? Det kommer blir klinket på golvet...

Lite basic snickarkunskap kanske hade löst detta, men man vill ju gärna lära sig! =)

Redigerat 12 mar 2015 20:06
  2. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Inga problem att skarva golvspånet mitt på som du beskriver. Du kan sätta kortlingar mellan reglarna som du fäster med vinklar. Om det finns plats där över rören vill säga. Glöm inte trälim :)

Golvbrunnsplattan ska ha stöd av reglar runt om, Stadigast blir förstås om du gör 2 avväxlingar med typ 145 virke mellan bjälkarna under plattan. Sedan 2 avväxlingar till mellan dom två första. Lite svårt att beskriva i text :)
    Bäst är om du sågar upp så att du kommer åt att skruva från andra sidan bjälken, och in i ändträt på 145 virket.
    Dock funkar förstärkta vinklar med ankarskruv fint med.

Jag har själv Purus på mitt träbjälklag, och jag tycker den är stabil.. En bild på min platta:

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=114740&d=1402602595

Bifogar en bild på

3. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag kan nog tycka att du försvagar konstruktionen genom att skära upp spånet. Du förlorar ju den samverkan som finns mellan limskruvat spån och bjälklag. Hur lång spännvidd är det?
    Men ska du sen armera och flytspackla ovanpå blir det nog bra ändå

4. S
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår vad du menar med kortlingarna, det var så jag tänkte göra.
    Jag funderar på att kapa upp hela sektionen, det blir alltså 600x2500mm, skruvlimma på en 45x195 bjälke på en av golvbjälkarna i motsatta änden mot det avkapade spånet. Detta för att på så sätta ha något att fästa golvspånet i på andra änden. Eftersom jag kommer behöva kapa av fasningen på golvspåndet i ena änden för att möta det befintliga spånet, så kommer det saknas ca 2-3 cm i andra änden (cc600mm bjälklag, spånet är 620mm).
    Där tänker jag att man tar en avkapad fasning och skruvlimmar ihop med de plattorna jag lägger, för att på så sätt ha något massivt att skruva i.
    Är det någon som förstår vad jag menar? :x

5. S
    Medlem Nivå 7
    Spännvidden är 600x2500 mm i den sektionen som jag öppnar upp. Hela badrummet är 1500x2500mm. Ja det blir punktsvetsad armering, vattenburen värme och flytspackling så det stärker alltså kanske upp den del.

6. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Om du inte redan har köpt nytt golvspån, så fungerar typ 22mm plywood utmärkt att lappa och laga med.
    Dock så är ju prislappen lite större..
    Men så som du beskriver går ju också.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Ok hittar inga plyfa 22mm, dock står det på en tillverkares hemsida att spånskivor är tätare än plywood?

8. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Vad skulle det ha för betydelse? Inte så att plywooden läcker igenom flytspackel mitt i skivan.

Finns också 18, 20, 24mm, har inte så stor betydelse i ditt fall :)