Hej!
Undrar om det finns någon konstruktör här på forumet som kan hjälpa mig med en fråga?

Jag behöver ett 2500mm långt fyrkantsrör som skall vara 30 mm brett med godstjocklek på 3mm som jag skall belasta enl. följande;

0 mm stöd
1250mm stöd
1875mm 100kg last

Frågan är:
Vad behöver jag ha för höjd på fyrkantsröret för att nedböjningen på 2500mm skal bli mindre än 5mm resp. 0mm

Tack på förhand.
Himneck

Balkhöjd 83 mm ger ca 5 mm nedböjning, (om jag räknat rätt).

Hej Granngubben!
Tack för ditt svar. Det var väldigt snällt att hjälpa mig med detta. Blir det så pass "hög" profil för att uppnå max 5mm nedböjning? Det var som f..n. Trodde att det skulle närma sig 0mm vid den höjden. Hade hoppats på att hamna runt 50mm höjd för hålla mig under 5mm. Kanske dum fråga men jag antar att du räknat på stående profil?!
// Himneck

Kommer det sitta synligt?
Hur högt får det vara?

Himneck skrev:
Kanske dum fråga men jag antar att du räknat på stående profil?!
// Himneck
Ja, jag antog stående profil, (last och utböjning i balktvärsnittets styva riktning).
Du behöver ett yttröghetsmoment I på ca 504 000 mm4 för att inte överskrida 5 mm nedböjning i balkänden. Fyrkantrör KKR80x40x3 har I = 523 000 mm4.

Hej Enk Projektet!
Den kommer att sitta helt dolt. Det är en del av en skjutdörrskonstruktion. Principen är densamma som i stora frihängande industrigallergrindar. Helst vill jag inte att höjdmåttet överstiger 50mm. Jag kan posta en principskiss när jag kommer hem idag. Det finns även en möjlighet att motverka nedböjning med en spännvajer.

Redigerat:
Granngubben skrev:
Ja, jag antog stående profil, (last och utböjning i balktvärsnittets styva riktning).
Du behöver ett yttröghetsmoment I på ca 504 000 mm4 för att inte överskrida 5 mm nedböjning i balkänden. Fyrkantrör KKR80x40x3 har I = 523 000 mm4.
Trodde jag skulle komma enkelt undan genom att bara få bekräftat att det skulle räcka med en 50mm balk i botten av konstruktionen för att hålla mig inom ramarna och låta resten av konstruktionen hållas utanför, men jag tror det är enklast om jag återkommer med en komplett skiss på vad jag vill konstruera. De resterande delarna av konstruktionen motverkar nedböjningen så det kanske går att klara sig med en klenare balk ändå om jag har tur!

Redigerat:
Det vore intressant att få se en skiss på din konstruktion.

Hej Granngubben!
Skissen är på väg. Vi råkade ut för ett strömavbrott i lördags som resulterade i att min dator kraschade totalt. Tror att jag har fått ordning på den nu så jag kan nog skicka ett par bilder i kväll om allt vill sig väl!

Här kommer ett par skisser på konstruktionen.
Nedböjningen av den undre balken i rörkonstruktionen bör hållas under 5mm i punkt A för att kunna motkompenseras i infästningen av av balken i andra änden, punkt B. Tyvärr kan inte punkt B och C sammanlänkas för att stabilisera upp konstruktionen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som syns till vänster om motvikten är en spännvajer som en extra möjlighet för att kompensera nedböjningen.

Redigerat:
Då förstår vi vad du tänker bygga. Ett par funderingar:

I ditt första inlägg skriver du 100 kg last. Skissen visar ett dörrblad på 50 kg.

Dörrbladet borde kunna fungera som en styv skiva. Om dörrbladet fästs ihop med balken så att balkböjning förhindras mellan 1250 och 2500 fås ett helt annat lastfall. Då klarar du dig med en lägre balk.

Granngubben:
Jag fick en preliminär vikt från snickeriet på nästan 100kg men när jag fick den levererad så vägde den endast 49kg vilket ju så klart är positivt. Fick för mig att jag redan hade nämnt detta i tråden med det hade jag ju inte!

Låter bra om bladet funkar som en styv skiva. Den vertikala balken samt överlejden kommer att skruvas fast i dörrbladet men i underkant blir det lite klurigare att komma åt och fästa fast 2500 balken i uk blad. Hela stålramen kommer i delar och monteras ihop på plats inne i innerväggen som döljer skjutdörren vid öppet läge. Om det inte är ett måste för stabiliteten unviker jag gärna infästningen i underkant.

Jaha, hoppas att också priset på dörren halverades:)

Jag förstår att du inte vill fästa dörren i balken, men kanske kan du få till en fästpunkt i balkänden, (mot dörrsidan).

Den föreslagna vajerstagningen är en bra idé som ger dig möjlighet att justera dörrens lutning, (kan bli ännu effektivare om fästpunkten i balken placeras närmare motvikten).

Om motvikten belastar balken, som det ser ut i skissen, så kompenserar det en del av nedböjningen från dörrens vikt.

S
synd att jag inte skissade av mina "motvikts"dörrar.
i princip bara några trissor och en större motvikt i själva dörren.
iallafall dubbelt så liten som din konstruktion

Granngubben:
Tyvärr på priset. Däremot tillkom momsen. :(
Jag kan nog få dit ett par skruvar i underkant med lite jobb.

Tanken med vajern är i första hand för att kunna finjustera vinkeln på dörrbladet. Jag kan placera infästningen av vajern längst bak vid motvikten det behövs.

Det finns även en annan möjlighet som alternativ till motvikt och det är att låta de bakre hjulen "hänga" i ovankant av skenan. Skenan är en upp och ner vänd takskena för hängande skjutdörrar så den är ju egentligen gjord just för denna typ av belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.