B
Borav6: Jag har ett lite udda problem. En gång i tiden när förra ägaren hade soteld och fick skorstenen utdömd (samt hela huset renoverat pga detta) så beslöt man sig för att dra avluftning till avlopp samt gena lite med golvvärmen genom murstocken. Sen satt man en skorsten på gaveln av huset som nu gör att det står en kamin på ett skitdumt ställe! Jag vill därför sätta en invändig
0 svar · 1,5k läst
S
Sir Duke: Jag tolkar det som att kravet mitt fall är 110 kWh/m2/år ? Bor utanför Stockholm Bergvärme 85 boyta + 85 biyta (uppvärmd källare) Årsförbrukning ca 13 000 kWh (inklusive hushållsel) Planerad tillbyggnad ca 50 m2
9 svar · 1,6k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Epdm dammduk finns bl.a. att köpa på hornbach kostar ca90:-/M2. Finns att beställa på nätet också.
6 svar · 4,8k läst
·
C
camaro1969: [citat] jo delvis ser det ut så... här är lite om mitt problem... https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/229330-hussvamp-och-somnproblem-2.html
18 svar · 9,5k läst
·
S
scim: Det låter vettigt, görbart och ekonomiskt ;) Tack för svaret!
5 svar · 11,4k läst
·
Gula Villan2
Gula Villan2: Ring Peder Andree, han har bra killar och har möjligen en kunnig murare 070-6049004
1 svar · 1,5k läst
·
F
Fröberg: Hej, Jag har schaktat en yta för att bygga denna jirdkällare: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5007! Eftersom jag har lera som underlag tänkte jag slänga på en markduk, dränering och packa ca 20 cm makadam 11-16 och där efter gjuta sulan. Det bör väll inte vara några problem?
0 svar · 1,2k läst
R
Raecer11: Kolla jem fix om du har nån i närheten. Enda jag hitta listerna hos
9 svar · 10,3k läst
B
Bengt-Eric Skoglund: De är konstruerade att byggas in men det jag är osäker på hur bra blir det med infästningen i gips. Tanken är just mysbelysning för en del av rummet.
2 svar · 1,2k läst
R
ion: Sätter du en klack där nere kan det tänkas att grinden blir skev med tiden för att klacken bromsar, och att du blir irriterad för att du måste ge den en spark var gång du ska öppna den. Ett stödhjul kan fungera om underlaget är jämnt. Säkert bäst att fixa diagonalstaget som Demmpa skrev om. Det kan gå med en vajer och vantskruv också mellan hörnet du markerat och övre
10 svar · 6,3k läst
·
A
academia: Att tillägga: Första steget i tillverkningsprocessen av sten/mineralull består bl a i att hetta upp materialet till temperaturer mellan 1300-1650°C [citat] Vetenskapen visar att asbest förlorar sin beständighet och börjar brytas ner vid temperaturer mellan 400 till 800 °C [bild] Länk och är tillintegjorda vid temperaturer över 1000 grader celcius. [citat] Sannolikt förlorar
9 svar · 5,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Blanda gipsbruk trögt, enkelt och billigt. För det ser ju ut som om du har gipstak. Då blir det ju enhetligt också.
7 svar · 2,5k läst
·
larsbj
larsbj: Murstocken kan ha en bärande funktion i riktigt gamla hus. Här i Värmland är det ovanligt på hus byggda efter år 1890. Om murstocken skulle vara bärande går den att ersätta med några pelare. Den har ingen stabiliserande funktion på huset.
1 svar · 3,9k läst
V
Vanbeasten: Varför byta om det inte är nåt fel på fasaden? Varför vill du sänka priset på huset på grund av en felfri fasad? Om än med en känd riskkonstruktion, men det visste du när du budade. Om fasaden är felfri finns heller ingen skada för ett försäkringsbolag att ersätta. Eventuella kostnader för bytet får du stå för själv; det kan du inte lasta över på säljaren. Jag skulle gissa
2 svar · 1,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hus fix alt nån filmer tror jag det får blir först. Sedan köra det sista med vanligt spackel tunt
5 svar · 3,0k läst
·
M
martinradbo: [citat] Håller det? Troligen eftersom man kan hänga upp stora köksskåp på samma sätt när jag tänker efter. Kan ju sätta mer än ett par om jag är osäker också. Tack för tipset!
2 svar · 10,3k läst
sir_daniel
sir_daniel: Var även noga med att mäta in dem när ni fixerar dem så de inte blir sneda i vinkel. Mät även väggarna/stommen så de kan röra sig när ni knuffar runt takstolarna där uppe
12 svar · 8,3k läst
sir_daniel
sir_daniel: Kolla bara så de är raka då 45x45 kan vrida sig lättare än 45x70 reglar men annars går det alldeles utmärkt att bygga som du tänkt, glöm inte isolera väggen för ljuddämpning så du inte får en resonanslåda/baslåda till vägg :)
2 svar · 4,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Masonit eller gör det i kartong som du ritar av på plåten o skär ut, svårare än så behöver det inte vara :)
1 svar · 8,9k läst
·
smiler
smiler: Man ska nog ta mkt av vad herr Timell säjer med en nypa salt :)
2 svar · 1,6k läst
G
Gabbe1: Japp, ta tex plattjärn 60-70 x12-15mm, kapa till längden 277mm, slipa av två hörn för att anpassa mot balkens radie, sen är det bara att svetsa.
25 svar · 9,4k läst
·
A
avendere: Hej igen och tack för svar! Jag misstänker att ni är något på spåren! =) Vid närmare eftertanke så borde det bli precis som ni säger, trycket på balken är naturligtvis som störst vid stödpunkterna. Att lägga hålet vid sidan av är dock inga problem, snarare tvärt om, jag har upp till ca 40-50cm utrymme i sidled för håltagning så jag skulle kunna ta upp hålet lite vid sidan av
3 svar · 3,3k läst
·
Janus82
Janus82: Jag skulle ha valt en bordsåg om det finns tillgängligt. Bara att tilta bladet och köra igenom så är det klart på 5 sekunder. Vill man ha en perfekt finish på ytan så är det bara att gå efter med ett sandpapper.
6 svar · 6,4k läst
K
kallun: Bredda den. 84cm är för smalt. Tror också den kommer ha vält tendenser om du kippar när du gör dina chins.
5 svar · 20,1k läst
·
P
Per_2014: http://www.beijerbygg.se/store/privat/fästdon/skruv/spån---listskruv/listskruv-3-4x45-gulkrom-250st-900075003#.VV20jokazCR Typ denna, jag köpte min på byggmax med fyrkantsbits. Så kolla även där efter golvskruv. Var försiktig när du drar den i noten så inte skruvskallen förstör kanten på brädan. Håll rätt vinkel när den skruvas.
18 svar · 25,1k läst
·
M
Maarcus: Hej! Har nyligen flyttat ut till ett gammalt hus. Det ena sovrum har jag dock lite problem med, för kalkputsen sitter dåligt och trillar ner. Vad jag sett är det lersten och puts på innerväggarna, och tegel, trä och puts på ytterväggarna. Tanken nu är att göra en hållbar lagning av detta, vilket innebär att jag ska sätta upp nya innerväggar som då reglas, sätts OSB-skivor och sen
0 svar · 1,8k läst
S
surf: Vi har sådant idag som är mycket slitet. Vi vill nu ha murade och putsade boxar istället. Ingen murare som har koll på detta?
2 svar · 5,2k läst
·
anders07
anders07: Jag testade med golvspån på lösa reglar och det sviktar rätt bra. Tänkte ändå köra med spån men lägger "kortlingar" på 90x45 som jag trycker ner i isoleringen mellan takstolarna.
8 svar · 2,3k läst
T
Tune: Jo det stämmer att kvadratiska stolpar spricker lättare och det är även lättare att såga av 2 st 90*45 än en 95*95 stolpe om man använder kap och gersåg i normal storlek.
4 svar · 5,1k läst
G
Gabbe1: Jag vet inte om jag riktigt fattat hur du tänkt dig konstruktionen i leca. Finns leca i storleken 25x25cm? Och hur hade du då tänkt få ner armeringsjärnen i centrum, borra rakt genom lecablocken? Jag tror också att tegel håller, om du vänder varannat skift 90º Men jag är maskiningenjör och bygger helst bärande delar med stål (som jag kan räkna på) som sagt.
4 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.