P
Hej

Jag har just köpt bostadsrätt och har i princip noll koll, har lyckats få upp lite grejer på väggen vilket var ett under då jag knappt visste vad pluggar var för något så har lite funderingar.

1. Vad har jag för vägg? Det är ett 30'tals hus, innervägg mot granne jag trodde först att det var en gipsvägg då på flera ställen så var väggen ihålig ca 1-2cm in, körde med molly där och det fungerade bra. På andra ställen var den inte ihålig utan fast hela vägen in. Verkar vara finkornigt vitt pulver som kommer ut i båda fallen och det fungerade bra att köra med skuvdragare och "inte slagborrs borrar" måste ju ha varit borr för lättbetong :)

2. Jag tänkte spackla dom hålen som är överblivna, finns ju en hel del hål sedan fg ägare också som ska spacklas igen. Gick in på Clas Ohlson och kollade både lätt spackel och någon vägg fix i båda fallen var det massa giftsymboler vill helst köra helt giftfritt så beställde denna http://fargriket.com/butik/alla-produkter/fin-strukturspackel/ . Är det så lätt som att blanda röra om lite grann och sen smeta in lite i hålet, torka av så att det blir slätt, låta torka?
Antar att det blir sämre bärighet i spacklade hål om jag borrar nya hål och dom råkar hamna på typ samma ställe men det kanske är ett ikke problem?

3. Säkert helt onödigt men något jag vill göra, om det nu inte finns några rejäla nackdelar med det. Vill täta dom hålen som används alltså in med något i hålet och sen på med skruven. Finns det något att tänka på? Läste att Silikon avger ångor och skit eller inte ska användas nära uttag osv, tänkte då på latex?

Mycket frågor, förhoppningsvis så går dom att svara på :)
Tack på förhand

Hej,
Det är svårt att på distans veta exakt vad du har för väggar i din lägenhet. Ofta är det en kombination av material, som i äldre hus ofta har tillförts nya, moderna material.

Spacklet du har köpt fungerar säkert. Troligen får du spackla/slipa några gånger innan du får det snyggt.
Bärigheten där det är spacklat blir ju sämre, precis som du är inne på.

Hur menar du att du skulle "täta hålen"?
Det blir ju lite svårt där du använt expanderplugg/"Molly"..
Inomhus använder man normalt latexfog/målarfog (utom i våtutrymmen).

P
GoForIt skrev:
Hej,
Det är svårt att på distans veta exakt vad du har för väggar i din lägenhet. Ofta är det en kombination av material, som i äldre hus ofta har tillförts nya, moderna material.

Spacklet du har köpt fungerar säkert. Troligen får du spackla/slipa några gånger innan du får det snyggt.
Bärigheten där det är spacklat blir ju sämre, precis som du är inne på.

Hur menar du att du skulle "täta hålen"?
Det blir ju lite svårt där du använt expanderplugg/"Molly"..
Inomhus använder man normalt latexfog/målarfog (utom i våtutrymmen).
Antar att det finns pluggade hål i våtutrymmen som är tätade/silikon?
Är det inte samma procedur för expanderplugg? I med fog in med skruven, Bara 1 av 4 pluggar som expanderade förövrigt då väggen inte var ihålig men sitter bra i alla fall.
Tanken var så giftfritt som möjligt, latex verkar väll okej? http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/drev-och-fogmassa/ rekommenderar korkpasta vad det nu är för något.

P
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Hur långt in har du borrat?
7-10cm i dom nya hålen som jag tänkte försöka täta
Dom gamla hålen som ska spacklas vet jag inte men det har varit för hyllfästen, tv fäste osv så vissa hål är grövre.

elfor12 skrev:
Antar att det finns pluggade hål i våtutrymmen som är tätade/silikon?
Är det inte samma procedur för expanderplugg? I med fog in med skruven, Bara 1 av 4 pluggar som expanderade förövrigt då väggen inte var ihålig men sitter bra i alla fall.
Tanken var så giftfritt som möjligt, latex verkar väll okej? [länk] rekommenderar korkpasta vad det nu är för något.
I våtutrymmen använder man som sagt silikon eller annan specialanpassad fog/tätmassa.
Är det där du har borrat?

P
GoForIt skrev:
I våtutrymmen använder man som sagt silikon eller annan specialanpassad fog/tätmassa.
Är det där du har borrat?
Nej vardagsrum
Är lite kryp paranoid, dom får ta sig genom vägguttagen om det är så inte extra hål säkert obefintligt men det är för mentala hälsan :D

P
Tack för tipsen spacklandet gick sådär är nöjd iaf iom att jag har testat nu :)
halva väggen med att torka bort överflödigt med en fuktig trasa och andra halvan genom att försöka skrapa slätt. Kändes som att trasan blev bäst, slätare bättre resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.