Kommer lägga 22mm golvspån på befintligt golv i min villa och det gäller stort sett hela bottenvåningen.
Funderar på åt vilket håll jag ska lägga golvspånskivorna?

Normalt lägger man ju det över golvbjälkarna, alltså inte i samma riktning som dom.
Enligt en lite dålig bild i ett blad man fick med golvspånskivorna verkar det som om man ska lägga golvet över dom befintliga golvbrädorna, alltså i samma riktning som golvbjälkarna...

Så vad säger experterna, åt vilket håll bör jag lägga golvsånskivorna?

planlösning_undergolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg som du känner, med planket under blir det stabilt så det räcker ändå . Håller på och gör samma hemma. Limmar under skivorna och det blir stumt som sten!

Med vänlig hälsning, fremax

S
fremax skrev:
Lägg som du känner, med planket under blir det stabilt så det räcker ändå . Håller på och gör samma hemma. Limmar under skivorna och det blir stumt som sten!

Får man fråga om anledningen att ni inte river plankgolvet först? Kan tänka mig att innerväggar kanske står på plankgolvet? Då blir det ju jävligt knepigt att riva bort dom.

fremax skrev:

Köket är prio ett så jag vill börja där och då är längs med golvbjälkarna lättast MEN när jag kommer till öppningarna in till hallen och rummet längst ner till höger så vore det nog lättare åt andra hållet...

SueCia skrev:
Får man fråga om anledningen att ni inte river plankgolvet först? Kan tänka mig att innerväggar kanske står på plankgolvet? Då blir det ju jävligt knepigt att riva bort dom.
Mina väggar som ska bort är plankväggar och är redan borta.
Anledingen till att jag lägger gipsen ovanpå befintligt golv är för att spara massa arbete och det blir ju bara ännu mer stabilt.
Takhöjden kommer trotts extra golvspån och nedreglat tak ligga på en bit över 2,4m.

SueCia skrev:
Allt som ska rivas är rivet redan;)

Hur var det, skall du lägga gips eller spån :o

Men vad skall det vara överst för ytskikt?

(Du är inte intresserad att verifiera vad som finns under det gamla brädgolvet?
Om isoleringen behöver kompletteras för att få "varma golv" t.ex.)

KnockOnWood skrev:
Hur var det, skall du lägga gips eller spån :o

Men vad skall det vara överst för ytskikt?

(Du är inte intresserad att verifiera vad som finns under det gamla brädgolvet?
Om isoleringen behöver kompletteras för att få "varma golv" t.ex.)
Blev visst lite fel där, fattar inte hur jag lyckats skriva Gips istället för Golvspån!?
...får skylla på ölen i går kväll!

Vi kommer lägga Vinylklickgolv från Pergo på hela bottenvåningen utom i toaletten.

Jag hade nog lagt golvspånet uppifrån och ner, alltså tvärs plankgolvet och i golvbjälkarnas riktning.
Och sedan klickgolvet från vänster till höger, vilket blir i rummets + kökets längdriktning.

KnockOnWood skrev:
Jag hade nog lagt golvspånet uppifrån och ner, alltså tvärs plankgolvet och i golvbjälkarnas riktning.
Och sedan klickgolvet från vänster till höger, vilket blir i rummets + kökets längdriktning.
Tror det skulle bli en bra lösning då jag kan börja i övre vänstra hörnet och då få köket klart först.
Får jag in golvet i köksdelen kan jag börja gipsa för köket kommer på fredag.

Att lägga golvet är nog det som går snabbast i din renovering, om bara underlaget är plant.
Spånskiva: lim i skarvarna och sedan några skruv per skiva.
Och så lite slip på skarvarna när limmet torkat.
Klickgolvet: tjoff tjoff tjoff, gjort på en dag :)

Undergolver är inte perfekt men tror jag löser det med lite masonit under på några ställen.
Hämtade första paketet med 30st golvspånskivor i slutet av förra veckan så i morgon så börjar jag så fort diskbänket är borta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.