Vart kan man få tag på sån här bitumentejp i sverige om man vill skydda nederdelen av väggen ordentligt? Vad heter det?
Se nederst på väggen, blå tejp:
https://www.youtube.com/watch?v=H4eUGi4uWgM
Se nederst på väggen, blå tejp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.youtube.com/watch?v=H4eUGi4uWgM
Bumpar denna tråd igen. Klurat vidare här. Fastnade lite för EPDM gummi (efter att ha kollar på youtube när de lägger EPDM på tak). Om man klistrar på en remsa EPDM längst ner på väggen (utegips eller liknande) så borde det hålla hur länge som helst 
Vart köper man EPDM gummiduk och kontaktlim för detta? Läste även att gummiduk för dammar är exakt samma som för tak (men de är renare så inte fiskarna dör). Så EPDM för dammar kan man använda.
Vart köper man EPDM gummiduk och kontaktlim för detta? Läste även att gummiduk för dammar är exakt samma som för tak (men de är renare så inte fiskarna dör). Så EPDM för dammar kan man använda.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Varför skall du använda något sådant? Utan någon större kännedom om amerikansk byggteknik så är ju frågan om resten av konstruktionen. Vatten/fukttätning på båda sidor i en vägg (ditt.spärr inv. enligt svensk norm) men enbart nertill på utsidan verkar inte det lite vanskligt för det är ju där ev. fukt hamnar till slut mellan tätskikten eller?
Det är bara för att jag har en så låg betongplatta där jag skall bygga min friggebod. På den gamla boden jag rev så hade även syllen + vindpappen längst ner blivit dålig. Så jag tänkte förbättra konstruktionen den här gången. (inte jag som hade byggt den förra boden).
Av videon framgår det att han bygger den nedre delen av väggen i tryckimpregnerad plywood. I Sverige är det "förbjudet" att bygga in tryckimpregnerat trä i konstruktionerna.
Lägg på en rad Leca-block på plattan om du behöver få upp träet från marken.
Lägg på en rad Leca-block på plattan om du behöver få upp träet från marken.
Epdm dammduk finns bl.a. att köpa på hornbach kostar ca90:-/M2. Finns att beställa på nätet också.Klicka skrev:Bumpar denna tråd igen. Klurat vidare här. Fastnade lite för EPDM gummi (efter att ha kollar på youtube när de lägger EPDM på tak). Om man klistrar på en remsa EPDM längst ner på väggen (utegips eller liknande) så borde det hålla hur länge som helst
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden