För många år sedan visade ett byggprogram att det fanns en typ av byggställning man låser med insexskruv i kopplingarna.
Jag tror det var Timell som visade hur man i bästa MacGuyver-anda kunde snida till en loftsäng genom att såga till rör och använda sig av gjutna(?) kopplingar med insexlåsningar.
Rören fanns både i alu och stål.
Ställningen såg rätt "snygg" ut med runda kopplingar med infällda skruvar.

Jag kommer inte ihåg vad dessa heter, har ni koll?

Ska inte bygga en loftsäng men däremot lite träningsutrustning.

Aldrig sett, kan du inte använda vanliga Burton rör och kopplingar?

Tror att typ Jula har haft något sånt i sitt sortiment

perkaby skrev:
Kan det vara dessa du tänker på?
[länk]
Dagens ros!

Nästa fråga: Går dessa att hitta i Sverige?

"Key Clamp Fitting" på Ebay blev succé. Hittade exakt vad jag ville ha.
Tusen tack!

...eller kanske Kee Klamps? Har funnits i gjutjärn och aluminium sedan 60-talet och användes förr till att bygga semipermanenta ställningar.

Hur har du tänkt bygga egentligen?
Jag går nämligen i liknande tankar, ska bygga klätterställning/monkeybar till barnen

dadgom skrev:
Hur har du tänkt bygga egentligen?
Jag går nämligen i liknande tankar, ska bygga klätterställning/monkeybar till barnen
Ett enkelt powerrack ska det bli. Ett stabilt kostar bortåt 10kkr och då borde jag kunna spara ca 8kkr på att göra det själv.

Jo:

Carenta säljer Tubeclamps kopplingar i Sverige.

Här är deras webbshop:

http://www.carenta.com/produktgrupper?DepID=165

Den vanligaste storleken är B, det är också i den storleken utbudet är störst. B-storleken passar 1" vattenledningsrör som finns att köpa hos de flesta lite större metallvaruhandlare. 1" är ju ungefärliga innerdian, dimensionen är 33,7 x 3,20.
Rören finns galvade och ogalvade (sk "svarta" rör). Välj galvat så matchar det kopplingarna.

Meningslös extrainfo:
Tubeclamp fick ett rejält uppsving i Sverige när vinterdäckslagen kom (var det 2000?), när varenda däckhandlare skulle bygga däckställage för att klara vinterförvaring av alla hjul. Till detta passade tubeclampkopplingen (i B-storlek) och motsvarande rör alldeles utmärkt. :thumbup:

• Gilla
Distordera
  • Laddar…
Härligt hnurre!
Dom hade tom. samma märkning som Kee Clamps så det kunde jag översätta rakt av. Dyrare men det är ju gött att slippa köpa från utlandet.
48,3 mm är det som gäller!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.