Hej!
Jag har långt gångna planer på att flytta köket (i en sekelskifteslägenhet) till intilliggande rum. För att det ska bli verklighet krävs givetvis vissa omdragningar av vatten och avlopp. Detta hade jag av naturliga skäl tänkt överlåta till en fackman men med tanke på vad en rörmokare tar betalt så vill jag gärna förbereda så långt det är möjligt.
Ett problem som snabbt uppenbarade sig är att den nuvarande avloppsrörsanslutningen till stammen verkar vara ingjuten i nån slags betong eller tjocknad flytspackelmassa - alltså att det ser ut som att man gjort rörkopplingen och sedan hällt ned en spann med joxet i trossbotten runt själva kopplingen. Är det kutym att man gör på detta sätt?? Jag antar att jag - för att komma åt att göra en ny påkoppling - måste bila bort massan med allt besvär det innebär? Är det någon risk att man skadar rören? Det vore ju verkligen inte bra... Jag tror iaf att stambyte gjorts relativt nyligen så någon risk att massan kring rören innehåller asbest borde väl inte föreligga.
På bilden syns stammen som går ner i massan jag talar om. Avloppsröret ser man inget av här utan bara där det sedan sticker upp genom golvet under diskhon. Förgreningen "ovan jord" är grannens avlopp som kommer in från andra sidan väggen. Eftersom vattenrör och avlopp byggts in i en liten låda som jag sågat upp ett inspektionshål i går det inte ta en mer översiktlig bild än så.
Stam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.