Byggmaterial & Byggteknik
sts: Tack roland53 och BiFuel. Har inte rivit loss en sån matta tidigare, så visste inte hur jag skulle förvänta mig att det såg ut. Thomas_Blekinge: Beklagar att jag störde din dag, ska försöka bli kunnigare innan jag ev. återkommer.
Goteborg: Det ser ut som att dörren sitter en sten lägre än fönstren i bild, är det ett för stort projekt att plocka bort en rad, lyfta upp dörren och på så vis vinna några cm för att få ordentligt fall?
MaxPax: Tjockputs på mineralull är faktiskt en typ av enstegstätad putsfasad, men på 35 år har mig veterligen inga problem dykt upp likt de som framkommit efter bara 10 år när det gäller tunnputs på cellplast, så relativt sett är det en beprövad metod.
calle336: Nä jag misstänkte väl det. Då får de bli spontat virke. Ev att jag limmar fogarna med utomhus lim Tack för svaren
nilaz: Du ställde en bra fråga om när det ska vara varmt. Det ska inte vara uppvärmt hela året. Tiden som jag vill ha rätt temperatur är från vår till sen höst och då är det inte så kallt ute. Jag är alltid rädd att bygga in fuktproblem och har nog inte formulerat hela problemet i ursprungsinlägget.
AndersS: Glömde följande i inlägget tidigare. Även om du skulle komma fram till att lägga ett nytt golv, så behåll det gamla och lägg då ett nytt flytande golv. Då finns förutsättning för att återställa originalgolvet.
Quantumlight: Hej som många frågar är det svartlim. Kan tro det är det. Då är frågan ska man skicka in för prov om det innehåller asbest? Isf vart? Är det något mer jag ska/bör tänka på förutom att inte slipa.... Huset är från 1968. [bild] [bild]
Dracula: Jag bor i gammal lägenhet, där man bilat bort de gamla balkongerna o gjutit om dem. Min balkong befinner sig i en vinkel av fastigheten, så balkongens platta har fäste i 2,5 väggar. För att vatten inte skall rinna ner på fasaden under så har man gjutit en kant/vinkel för att styra vattnet. MEN, vinkeln jag markerat med röd cirkel fångar upp vattnet istället, där bildar en liten pöl.
dymov: Hej kära forummedlemmar, vi ska precis börja renovera vårt timmerhus, och jag letar efter timmer och annat virke i Stockholmstrakten (huset ligger i Tyresö). Sökte lite på forumet och ett tips som gavs något decennium sedan var att hitta ett sågverk i närheten av stan. Behöver främst timmer ca 13x15 ca 150 lpm, men även annat virke. Känner ni till något ställe som säljer det?
GoForIt: Regla mer, är mitt spontana svar. Det är väl också viktigt att du får ett stabilt underlag med tanke på att det skall monteras sten.
fusion: Lite återkoppling! [bild] [bild] En bild på den gamla limträbalken som även börjat gå isär i limningen. Blev en hel del meck pga att 45x70 reglarna hade rundade hörn. Då jag saknar planhyvel så fyllde jag spåren som uppstod mellan reglarna med utefog i flera omgångar. Nu återstår en andra strykning med svart lasyr, eller ev en tredje om vitgrunden fortfarande lyser igenom. Alltihop
tobbew: Tack för svar Väggen är framförallt ur vinkel i förhållande till annan vägg. Lodet är väl "sådär", det är inom ramarna. Jag har nu byggt klart väggen, som ser ut såhär: https://www.facebook.com/etthundratolvan/photos/a.509028002570259.1073741830.508929135913479/542880499185009/?type=3&theater och den har några punkter där väggen plötsligt byter vinkel. Den förlängda delen av
Borgs: Hej, Har en altan längs baksidan på vårt souterränghus, altanen är byggd på taket (av betong) till förråd på undervåningen. Som fuktspärr så ligger det en 4-5mm tjock asfaltmatta. På den ligger det idag en dålig konstruktiv av metallreglar och tryckimpregnerat virke, den konstruktionen tänker vi nu ta bort och lägga stenplattor istället. Men min fråga är om man kan sätta
frihopper: [citat] Tack! Håller på att lägga ut armeringsnätet. Blir ganska mycket överlapp på vissa ställen. Överlappar konsekvent 2 rutor, vid utläggning på andra raden blir det ju det ganska högt eftersom det är 3 armeringsnät som ligger på varandra (ska flytspackla ca 20 mm), dvs. första radens andra nät överlappar det första i raden, sen ligger andra radens första nät över första
Isakare: Textil lim, det funkar ju på kläder i tvättmskinen, och borde funka i ditt fall.
Snajdaren: Hej! Jag har en dialog med byggarna angående plåtarna och ska försöka få dem att lägga nya plåtar bakom panelen, vilket jag också tycker verkar vettigast. Plåtarna bör ligga dikt an baksidan på panelen eller hur? På "andra sidan" luftspärren är det ju vindpapp och sen isolering. Angåenede skruvarna såg jag att de spacklade över skruvhuvuden innan målning på ett grannhus förra
lennart_: [citat] Ok nice det var det jag ville ha svar på och du verkar ju ha koll på ämnet! Tack :)
Steinmeister: Använde metallhörn där jag ansåg risken för islag var stor på övervåningen. Nu är jag i källaren och där spacklar jag pappremsor från byggmax. De har en synlig markering i mitten så de är lätta att vika fast i lite spackel och sedan spackla över. Går hörnet sönder så sätter ja uanpåliggande list den dagen.
TobiasGren: Är det någon här på forumet som köpt mellanstruken fasadmaterial från Moelvens? Erfarenheter?
Stina71: Om jag lägger golvet i samma längdriktning som underliggande gammalt trägolv, behöver jag då lägga typ en tunn masonitskiva eller liknande mellan golven? Tydligen kan ju golvet, om man lägger det i samma riktning, bli "vågigt" och/eller röra sig om det underliggande gamla golvet ser ut så/gör det. Tacksam för goda råd! :)
larsbj: Helt riskfritt av flera anledningar, Ytan är så liten att det inte har någon betydelse. Den huvudsakliga fukttransporten i ett krypgrundsbjälklag är nedåt, så om AsbestGuarden mot förmodan skulle vara diffusionstät, så har den bara en positiv effekt på fukttransporten i bjälklaget. Kanske onödigt vetande men för att förtydliga: Fukttransport drivs inte skillnaden RH (relativ
husdj: Ok, ska det vara någon särskilld slipskiva, typ koromant eller liknande?
husdj: Hej Ska byta fasad och undrar hur man bör placera lockbrädan på bilden nedan. Ska den placeras enligt bilden, d.v.s. synlig fönsterkarmskarv, eller ska jag räkna om panelen så lockbädan täcker skarven. Fördelen med att placera brädan ovanför skarven borde vara att man förhindrar fukt från att tränga in mellan panelen och fönstret. Nackdelen som jag kan tänka mig är att fönstret
Bloink: Söker efter långa expansionsbeslag, rullskenor, kullagerskenor eller något annat lämpligt till ett projekt . Ska bygga utdragslådor i skåpet på en skåpbil. Lådorna kan vara maximalt 1700mm långa. Så jag söker några lämpliga skenor eller beslag som är minst 1000mm och max 1700mm långa och klarar ca 50kg belastning. Har inte hittat något lämpligt alls efter lite efterforskning.